Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Mitolojisi I TEZ 229 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH MEHMET AVUNDUK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH MEHMET AVUNDUK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk sanatındaki mitolojik eserleri çözümleme, anlama, yorumlama yetenekleri geliştirilir.

Dersin İçeriği

Türk mitolojisi ve bunların sanatsal yansımaları tanıtılır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geçmiş uygarlıklarda mitoloji ve dinin sanatsal yaratımda önde gelen bir esin kaynağı olduğunu ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Geçmiş uygarlıklarda mitoloji ve dinin sanatsal yaratımda kültüre özgü olarak şekillendiğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Mitolojisi dersine giriş
2 Mitos; Logos; Mitologia; Mitoloji; Efsane( Fable); Destan(Legend)
3 Mitos(Söylence)ların genel özellikleri
4 Yeryüzündeki en eski inanç izleri
5 Tarih öncesindeki Ana Tanrıça Kültü(İnancı)
6 Mitolojilerdeki konuların gruplandırılması
7 Yeryüzündeki yaşayan dinlerin gruplandırılması
8 Yarıyıl içi sınavı(Vize)
9 Mitolojide İkonografi
10 Bir ikonografi yöntemi
11 Türk Mitolojisindeki konuların gruplandırılması
12 Türk Mitolojisindeki Şamanizm
13 Türk Mitolojisindeki Tanrı İnancı(Teogoni)
14 Türk Mitolojisindeki İnanç Sembolizmi
Kaynaklar
Ders Notu

Derste ders notları yazdırılır; gerektiğinde ders notları fotokopi olarak dağıtılır; belli durumlarda temel nitelikli kitapların belli kısımlarına yönlendirilir.

Ders Kaynakları

Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi, TTK, C.I,II, Ankara 2003
Emel Esin, Orta Asya´dan Osmanlı´ya Türk Sanatında İkonografik Motifler, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2004
Metin And, Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası, YKY, İstanbul 2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar.
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır.
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir.
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar.
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır.
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir.
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir.
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar.
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Geçmiş uygarlıklarda mitoloji ve dinin sanatsal yaratımda önde gelen bir esin kaynağı olduğunu ifade eder.
2 Geçmiş uygarlıklarda mitoloji ve dinin sanatsal yaratımda kültüre özgü olarak şekillendiğini bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,6
Dersin AKTS Kredisi 4