Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çini Restorasyonu CTS 430 8 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Çini eserlerin görebileceği hasarlar ve bunların onarım yöntemleri konusunda yeterli olunur.

Dersin İçeriği

Çini eserlerin, bozulmanın başladığı ilk andan itibaren görmesi gereken onarım (restorasyon ) aşamaları öğretilir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toprak, çini, seremik eserlerin onarımlarını yapar. Anlatım, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
2 Toprak eser restorasyonu yapar. Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gözlem,
3 Kazı alanında çanak çömleğe uygulanan kurtarma ve koruma özelliklerini ayırt eder. Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Kil tabletlerin uygulama özelliklerini ayırt eder. Anlatım, Grupla Çalışma, Soru-Cevap,
5 Fırın ısılarını çanak ve çömleklere göre dengeler. Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun,
6 Temizleme koruma ve onarım yöntemlerini uygular. Anlatım, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Restorasyon nedir? Pişmiş Toprak eserlerin tanımı ve hammaddesi
2 Pişmiş toprak eserlerin sınıflandırılması
3 Kil tabletler konusunun anlatımı.
4 1.Quiz sınavının yapılması
5 Kazı alanında çanak çömleğe uygulanan kurtarma ve koruma uygulamaları
6 Kazı alanında çanak çömleğe uygulanan kurtarma ve koruma uygulamalarının tabak üzerinde uygulamasına geçilmesi
7 Uygulamaların alçılarının yapımı ve 2.Quiz notu.
8 Pişmiş toprak eserlerin koruma alanları.( Ödev;Topkapı Sayrı Konervasyon-Restorasyon merkezini çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmalı için Şenay yılmazla görüşmelerinin sağlanması.)
9 Pişmiş toprak eserlerin bozulma nedenleri.
10 Düşük ısıda fırınlanmış kil tabletlerde görülen bozulmalar
11 Vize
12 Ödev konusunda yapılan araştırmaların sunumunun yapılıp, restorasyon konusunun Tam ve oğru olrak yapılıp yapılmadığı, ülkemizdeki eksikler konusunu tartışılması
13 Temizleme koruma ve onarım yöntemleri.
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Başara Sait, Pişmiş Toprak ve Cam Eserlerin Konservasyon/Restorasyonu.İstanbul 2000-

Ökse Tuba, Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri.

Kaya Hüseyin, Restorasyon- Konservasyon Ders Notları.Mimar Sinan Üniversitesi G .S.Ü basılmamış ders notları - 1992

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Toprak, çini, seremik eserlerin onarımlarını yapar. 5 5 5 5 4 5 5 5 5 1 4 4
2 Toprak eser restorasyonu yapar. 5 5 5 5 4 5 5 5 5 4 4
3 Kazı alanında çanak çömleğe uygulanan kurtarma ve koruma özelliklerini ayırt eder. 5 5 5 5 4 5 5 5 5 1 4 4
4 Kil tabletlerin uygulama özelliklerini ayırt eder. 5 5 5 5 4 5 5 5 5 1 4 4
5 Fırın ısılarını çanak ve çömleklere göre dengeler. 5 5 5 5 4 5 5 5 5 1 4 4
6 Temizleme koruma ve onarım yöntemlerini uygular. 5 5 5 5 4 5 5 5 5 1 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 25
1. Kısa Sınav 25
1. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 16 1 16
Ödev 16 1 16
Performans Görevi (Laboratuvar) 16 1 16
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5