Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hat I | HAT 439 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ORHAN ALTUĞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | rika hattının yazımı ve Kufi hattının yazımı ile kaligrafik verilerle dairevi form yaratma becerisi ile dönem özellikleri çerçevesinde iç mekan yazılarının tasarım yöntemleri kazandırılır. |
Dersin İçeriği | Makıli yazı ile dairevi tasarım yöntemi kazandırılır. Sülüs yazının özellikleri kavratılarak, Klasik dönem eserlerinde görülen iç mekan yazılarının günümüz estetik anlayışıyla yeniden tasarlanarak uygulama yöntemleri konusunda deneyim aktarımı yapılır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yazı çeşitlerini tanır. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Meşk çalışmaları eşliğinde harfleri uygular. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Kullanılacak materyalleri tanır ve kullanır. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Rika harfleri uygular. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Harf yapılarını karşılaştırmak ve istenen harfin kalem hakkını uygular. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Kufi yazı ile tasarım yapmak. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hattın tanımı ve güzel sanatlar arasındaki yeri. | |
2 | Hat sanatı literatürü ve hat öğreniminde usül. | |
3 | Malzeme ve teknik tanıtımı temini ve kullanımı üzerine değerlendirmeler. | |
4 | Kufi hattı tanımı uygulama alanları ve eserlerin bugünkü durumu | |
5 | Kufi hattıyla yazı çalışmaları. | |
6 | Kufi hattıyla yapılacak tasarımlar üzerine eskiz çalışmaları | |
7 | Konunun devamı | |
8 | Tasarımın uygulama malzemesine geçirilişi ve uygulama aşaması | |
9 | Ara sınav: karolar üzerine yapılan tasarımların tamamlanarak teslim edilmesi. | |
10 | Farklı yazı çeşitleriyle reprodüksiyon çalışması eskizleri | |
11 | Konunun devamı | |
12 | Uygulanan yazıların tahsihi | |
13 | Konunun devamı | |
14 | Eserler üzerinde değerlendirmeler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | YAZIR, M. Bedreddin, Yazı ve Kalem Güzeli SERİN, Muhittin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar SUBAŞI, Hüsrev, Yazıya Giriş ÖZYAZICI,Halim, Meşk Mecmuası Kütükoğlu, Mübahat: Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul, 1994. Yakıt, İsmail: Türk İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme, Ötüken Yay., İstanbul, 2003. Develioğlu, Ferit: Lügat Şemsettin Sami, Kamus-ı Türkî |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yazı çeşitlerini tanır. | ||||||||||||
2 | Meşk çalışmaları eşliğinde harfleri uygular. | ||||||||||||
3 | Kullanılacak materyalleri tanır ve kullanır. | ||||||||||||
4 | Rika harfleri uygular. | ||||||||||||
5 | Harf yapılarını karşılaştırmak ve istenen harfin kalem hakkını uygular. | ||||||||||||
6 | Kufi yazı ile tasarım yapmak. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |