Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Geleneksel Türk El Sanatları Tarihi II TEZ 226 4 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Geleneksel Türk El Sanatlarının tarihsel süreci, üretilmiş eserlerin teorik ve görsel eğitim yöntemleriyle öğrenciye kazandırılması ve bu doğrultuda kültür varlıklarını koruma yetkinliği amaçlanır.
Dersin İçeriği Geleneksel Türk Sanatlarında yer alan ; Çini, Tezhip, Kalem İşleri, Halı- Kilim-Eski kumaş, Cilt, Hat, Ebru, Minyatür, Ahşap, Maden, Taş işçiliği tarihi ve sanatsal açıdan ele alınarak, kronolojik sıraya göre teorik olarak incelenecektir.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirlemek ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Ulusal kültür varlıklarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
4 Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. Deney ve Laboratuvar,
5 Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışların düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimin bilimsel ve akademik ortamda uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 10 ilâ 12.Yüzyıllar arası Anadolu´da kurulan Beyliklerde (Saltuklar, Artuklar, Zengiler, Mengücekler, Danişmendlerde görülen sanat faaliyetleri. ( Derste İşlenen Konularla İlgili Ödev Tespiti ve Dağılımı).
2 12.Yüzyıl ilâ 14.yüzyıllar arası Anadolu Beyliklerinde Görülen Sanat Faaliyetleri
3 Osmanlı İmparatorluğunun Kuruluşu ve Sarayda Nakışhane Tesisi
4 Geleneksel Sanatlardan : Taş , Çini, Ahşap, Maden, Halı-Kilim, Kalemişi ve Kitap Sanatlarının (Kağıt, Hat, Cilt, Tezhip, Ebru, Minyatür, Katı´a) tanıtımı .
5 Sınav l, Türk Sanatının Avrupa Sanatı Üzerine Etkileri.
6 Fatih Devri Saray Nakışhanesi Sanat Faaliyetleri ve Baba Nakkaş Ekolü.
7 II.Bayezit Devri Sanatkarları ve Dönemin ünlü sanatkarları.
8 Klasik Dönem (XVI.yy.) Osmanlı Saray Nakışhanesi ve Sanat Faaliyetleri.
9 Klasik Devrin ünlü hattat, nakkaş ve müzehhipleri :Ahmet Karahisari, Şahkulu, Kara Memi, Nakkaş Osman, Nigari, Matrakçı Nasuh ve Eserleri.
10 Kısa Sınav 2
11 17.Yüzyıl Dönemi Osmanlı Türk Sanatı ve sanat faaliyetleri ve sanatçıları Nakkaş Hasan, Hafız Osman v.b.
12 18.Yüzyıl Dönemi Osmanlı Türk Sanatı ve sanat faaliyetleri ve sanatçıları : Ali Üsküdari, Levni, Mustafa Rakım vb.
13 19.yüzyıl ilâ 20.yüzyıl başları Osmanlı Türk Sanatı ve Sanat Faaliyetleri ve sanatçıları : Abdullah Buhari, Hazegradlı Ataullah Efendi, Kazasker Mustafa izzet, vd., Sanayii Nefise, Güzel Sanatlar Akademisi´nin Kuruluşu
14 Ödev Değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. 4 5 4 5 5 5 1 4 5 1 4 4
2 Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirlemek ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. 4 5 4 5 5 5 1 4 5 1 4 4
3 Ulusal kültür varlıklarını tanır. 4 5 4 5 5 5 1 4 5 1 4 4
4 Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. 4 5 4 5 5 5 1 4 5 1 4 4
5 Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışların düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. 4 5 4 5 5 5 1 4 5 1 4 4
6 Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimin bilimsel ve akademik ortamda uygular. 4 5 4 5 5 5 1 4 5 1 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
2. Ödev 0
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4