Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Teknik Resim ve Perspektif II GTS 102 2 1 + 2 2 3
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. BORA ALTINIŞIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sanat öğrencilerinin, sanatı oluşturan unsurları kendi bireysel dünyalarını en iyi yansıtacak şekilde, akılcı ve bilinçli olarak kullanmalarını sağlamak amacı ile temel sanat eğitimi almaları gerekmektedir. Temel sanat eğitiminde verilmek istenen kompozisyon, form, nokta, çizgi, yüzey, doku, hacim, kütle, denge, mekan, gölge gibi konuların algılanmasını kolaylaştırmak amacı ile perspektif dersinin de verilmesi uygun görülmektedir. Perspektif dersi bu amaca hizmet etmektedir.
Dersin İçeriği Dersin içeriği, öğrencilerin yüzeysel ve kütlesel tasarım çalışmalarında ihtiyaç duyacaklar; çizim tekniği ve ilkeleri, geometri kuralları, geometrik şekiller, üç boyut kavramı ve mekanı algılama konuları düşünülerek hazırlanmış ve derse ait uygulamalar okudukları bölümlere göre çeşitlendirilmiştir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çizim araç ve gereçlerini yönetir. Anlatım,
2 Teknik resim çizim tekniklerini ve ilkelerini tanır. Anlatım,
3 Üç boyut ve mekan algısını geliştirir. Anlatım,
4 Tasarım etüdlerinde geometri bilgisini kullanır. Anlatım,
5 Tasarım aşamasında desen, form ve kompozisyonu oluştururken gereken çizgi, yüzey ve kütleyi tanır. Anlatım,
6 Tasarımı gerçekleştirirken ve sunarken perspektif bilgisini kullanır Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş (Tek odaklı ve iki odaklı perspektif resmin genel ilkeleri) ve perspektifin unsurları (Göz noktası, ışın, kaçma noktası, resim düzlemi, ufuk düzlemi, yer düzlemi).
2 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzlemine değerken).
3 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzlemine değerken).
4 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin gerisindeyken).
5 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin gerisindeyken *1.Qıiz*).
6 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin önündeyken).
7 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin önündeyken).
8 Dönem içi sınav *Vize*
9 İki odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzlemine değerken).
10 İki odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin gerisindeyken).
11 İki odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin önündeyken).
12 Tek ve iki odaklı perspektif araştırması (Kompozisyon * 2. Quiz *)
13 Geometrik şekillerin perspektifi.
14 Geometrik şekillerin perspektifi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları ÇAĞLARCA Sadettin, Perspektif Resim ve Gölge Çizimi, 1973, İnkılap Yauınları, İstanbul
HOTAN Harbi, Mimari Perspektif ve Gölge, 1993, Yem Yayınları, İstanbul
ŞEN İ. Zeki ÖZÇİLİNGİR Nail, Temel Teknik Resim, 1990, D.K Yayınları, İstanbul
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar.
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır.
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir.
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar.
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır.
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir.
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir.
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar.
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Çizim araç ve gereçlerini yönetir.
2 Teknik resim çizim tekniklerini ve ilkelerini tanır.
3 Üç boyut ve mekan algısını geliştirir.
4 Tasarım etüdlerinde geometri bilgisini kullanır.
5 Tasarım aşamasında desen, form ve kompozisyonu oluştururken gereken çizgi, yüzey ve kütleyi tanır.
6 Tasarımı gerçekleştirirken ve sunarken perspektif bilgisini kullanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
Toplam 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 85
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,4
Dersin AKTS Kredisi 3