Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Serbest Çini Tasarımı I CTS 341 5 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Çini sanatının kural ve tasarım ilkelerini daha önce öğrenmemiş olan öğrencilere bu kural ve tasarım ilkelerinin anlatılarak uygulamalı olarak öğretilmesi.
Dersin İçeriği Çini tasarımının XIV ve XVI.y.y. aralığında kullanılan temel üsluplarının anlatımı ve günümüz tasarım koşulları doğrultusunda tasarlanmasının ve uygulamaya dönüştürülmesinin sağlanması.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk çini sanatı tasarım ilkelerini öğrenir ve uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Klasik çini sanatı ile günümüz çini sanatını karşılaştırır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Yeni desenler tasarlar ve uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Çini sanatının Selçuklu ve Osmanlı dönemleri tasarım ve teknik ilkelerinin incelenmesi.
2 Selçuklu dönemi Taş ve Çini kompozisyonlarında kullanılmış olan "Kufi" yaz ı karakterinin incelenmesi ve renkli sır tekniği kullanılarak yapılacak bir çalışmanın eskiz çizimlerine başlanması.
3 Selçuklu dönemi Taş ve Çini kompozisyonlarında kullanılmış olan "Kufi" yazı karakterli çalışmanın eskiz onayının verilmesi.
4 Çamur şekillendirme işlemine başlanması.
5 Selçuklu dönemi Kesme çini tekniğinin anlatımı ve bir rumi kompozisyonun eskizlerine başlanması.
6 Rumi kompozisyon eskizinin onayı ve çamur plakaların açılıp şekillendirilmesi.
7 Kufi yazılı çalışmaların bisküvi pişimi ve renkli sırlarla sırlanması.
8 Rumi kompozisyonların bisküvi pişiminin yapılması ve renkli sırlarla sırlanması.
9 XVI.y.y Osmanlı dönemi sır altı tekniğinin anlatımı ve Hatayi- Pençlerle yapılacak bir ayna tasarımının eskizine başlanması.
10 Hatyi- Pençlerle oluşacak ayna tasarımının eskizinin onaylanması.
11 Çamur plakaların açılması ve desen geçirilmesinin yapılması.
12 Bisküvi pişirimlerinin tamamlanması.
13 Renkli sırlarla boyanmasının yapılması.
14 Sırlama ve fırınlama işleminin sonlanması.
Kaynaklar
Ders Notu Olıver WATSON,Ceramıcs From Islamıc Lands,
İstanbul 2005-Yıldız Demiriz,İslam Sanatlarında Geometrik Süsleme, Lebib yayın evi-İstanbul.2000-Doğan Kuban, Divriği mucizesi.Yapı Kredi yayınları- İstanbul 2003-Gönül Öney, İslam Sanatı,Şerare Yetkin.Türk Çini Sanatı.İstanbul.
Ders Kaynakları Yar.Doç.Dr. fehmi Demirel´in Marmara Üniversitesi, ders notları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Türk çini sanatı tasarım ilkelerini öğrenir ve uygular. 5 5 5 5 1 5 5 5 4 2 5
2 Klasik çini sanatı ile günümüz çini sanatını karşılaştırır. 5 5 5 5 1 5 5 5 4 2 5
3 Yeni desenler tasarlar ve uygular. 5 5 5 5 1 5 5 5 4 2 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 25
1. Proje / Tasarım 25
2. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Proje / Tasarım 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4