Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Serbest Çini Tasarımı I | CTS 341 | 5 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Çini sanatının kural ve tasarım ilkelerini daha önce öğrenmemiş olan öğrencilere bu kural ve tasarım ilkelerinin anlatılarak uygulamalı olarak öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Çini tasarımının XIV ve XVI.y.y. aralığında kullanılan temel üsluplarının anlatımı ve günümüz tasarım koşulları doğrultusunda tasarlanmasının ve uygulamaya dönüştürülmesinin sağlanması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk çini sanatı tasarım ilkelerini öğrenir ve uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Klasik çini sanatı ile günümüz çini sanatını karşılaştırır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Yeni desenler tasarlar ve uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Çini sanatının Selçuklu ve Osmanlı dönemleri tasarım ve teknik ilkelerinin incelenmesi. | |
2 | Selçuklu dönemi Taş ve Çini kompozisyonlarında kullanılmış olan "Kufi" yaz ı karakterinin incelenmesi ve renkli sır tekniği kullanılarak yapılacak bir çalışmanın eskiz çizimlerine başlanması. | |
3 | Selçuklu dönemi Taş ve Çini kompozisyonlarında kullanılmış olan "Kufi" yazı karakterli çalışmanın eskiz onayının verilmesi. | |
4 | Çamur şekillendirme işlemine başlanması. | |
5 | Selçuklu dönemi Kesme çini tekniğinin anlatımı ve bir rumi kompozisyonun eskizlerine başlanması. | |
6 | Rumi kompozisyon eskizinin onayı ve çamur plakaların açılıp şekillendirilmesi. | |
7 | Kufi yazılı çalışmaların bisküvi pişimi ve renkli sırlarla sırlanması. | |
8 | Rumi kompozisyonların bisküvi pişiminin yapılması ve renkli sırlarla sırlanması. | |
9 | XVI.y.y Osmanlı dönemi sır altı tekniğinin anlatımı ve Hatayi- Pençlerle yapılacak bir ayna tasarımının eskizine başlanması. | |
10 | Hatyi- Pençlerle oluşacak ayna tasarımının eskizinin onaylanması. | |
11 | Çamur plakaların açılması ve desen geçirilmesinin yapılması. | |
12 | Bisküvi pişirimlerinin tamamlanması. | |
13 | Renkli sırlarla boyanmasının yapılması. | |
14 | Sırlama ve fırınlama işleminin sonlanması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Olıver WATSON,Ceramıcs From Islamıc Lands, İstanbul 2005-Yıldız Demiriz,İslam Sanatlarında Geometrik Süsleme, Lebib yayın evi-İstanbul.2000-Doğan Kuban, Divriği mucizesi.Yapı Kredi yayınları- İstanbul 2003-Gönül Öney, İslam Sanatı,Şerare Yetkin.Türk Çini Sanatı.İstanbul. |
Ders Kaynakları | Yar.Doç.Dr. fehmi Demirel´in Marmara Üniversitesi, ders notları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk çini sanatı tasarım ilkelerini öğrenir ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 5 | ||
2 | Klasik çini sanatı ile günümüz çini sanatını karşılaştırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 5 | ||
3 | Yeni desenler tasarlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
1. Proje / Tasarım | 25 |
2. Proje / Tasarım | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Proje / Tasarım | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |