Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mesleki Restorasyon II | TEZ 430 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Restorasyon çalışmalarında uyulması gereken temel kuralların kavranması ile tüm malzeme tipleri için geçerli olan temel onarım ve koruma prensiplerinin anlaşılması, kağıdın yazma haline gelinceye kadar geçirdiği aşamaları ve bozulma nedenlerini bilerek restorasyon uygulamalarının yapılması hakkında mücadeleyi bilen öğrencilerin yetiştirilmesi dersin amacıdır. |
Dersin İçeriği | Restorasyon ve konservasyon kavramlarının anlaşılması ve dersin içeriği hakkında genel bilgilendirme. Ders ile ilgili kaynaklarının verilmesi. Yırtık ve kurt yenikli bir kitabın onarım ve koruma aşamaları, kitabın formalarına ayrılarak toz ve yüzeysel kirlerden arındırılması hakkında bilgilendirme ve uygulama çalışmaları. Yazı taşıyıcı malzeme gruplarındaki hastalıkları tanımlayarak tespit edilmesi ve tedavi yöntemleri hakkında bilgilendirme. Kağıt onarım çalışmalarında kullanılan malzemelerin tanınması, kullanılması ve onarım çalışmalarının nasıl yapıldığı hakkında örnek uygulamaların yapılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Restorasyon ve konservasyon kavramlarının anlaşılması hakkında genel bilgiye sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
2 | Restorasyon ve konservasyon kavramları ile ilgili kaynaklarını aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
3 | Kağıt onarım çalışmalarında kullanılan malzemeleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
4 | Farklı özelliklere sahip malzemelerin bozulma nedenlerinin ve alınması gereken önlemleri çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
5 | Yazı taşıyıcı malzeme gruplarındaki hastalıkları tanımlayarak tespit eder. | Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
6 | Kağıt restorasyonun nasıl yapıldığı hakkında örnek uygulamaları yapar ve yeni öneriler sunar. | Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yapılan çalışmaları inceler, araştırır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dönemin ders içeriği hakkında genel bilgilendirme. | |
2 | Yırtık ve kurt yenikli bir kitabın onarım ve koruma aşamaları, kitabın formalarına ayrılarak toz ve yüzeysel kirlerden arındırılması. | |
3 | Yırtık yapıştırma uygulaması.Yıl içi araştırma ödevlerinin verilmesi. | |
4 | Yırtık yapıştırma ve formaların birleştirilmesi. | El yapımı kağıt için malzemelerin hazırlığı. |
5 | I. Kısa sınav (quiz). El yapımı kağıtların tanıtımı ve örneklerin sunumu. | Önceden yırtılmış ve suya basılmış kağıtların getirilmesi. |
6 | El yapımı kağıt çalışma ve uygulamaları. | Kağıt eleklerinin hazırlanması. |
7 | Hazırlanmış kağıt hamurlarının ve doğal boyar maddelerin teknede karıştırılması. | Bitkilerden doğal boyar madde elde edilmesi. |
8 | Eleklere kağıt hamurunun alınması ve kurutma işlemleri. | |
9 | Ara sınav (vize) | |
10 | El yapımı kağıtların, restorasyon ve farklı tasarımlarda kullanımı. | |
11 | Restorasyonu tamamlanmış kağıtların bir araya getirilerek formaların dikilmesi. | |
12 | II. Kısa sınav (quiz) El yapımı kağıtlar ile farklı tasarım ve uygulamaların yapılması. | |
13 | Çağdaş bir müzede sergileme yöntemleri, algılamayı etkin ve kalıcı kılabilecek malzemeler. Müzelerin eğitim mekanı olarak kullanılması. | |
14 | Restorasyonu tamamlanmış kağıtların, ödevlerin teslimi ve değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Barrow, W. J., El Yazmaları ve Belgeler Bozulmaları ve Onarımları. Çev.: Neslihan Uraz. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları No: 14, 1992. Ersoy, Hande Kökten., Türkiyedeki Taşınabilir Kültür Varlıklarının Konservasyonu Konusunda Etik Birliğinin Sağlanması, I. Ulusal Taşınabilir Kültür Varlıkları Konservasyonu ve Restorasyonu Kolokyumu Bildirileri, Ankara: 6-7 Mayıs 1999, Kathpalia, Yash Pal., Arşiv Malzemelerinin Korunması ve Restorasyonu. Çev.: Nihal Somer. T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, Yayın No: 6. Ankara: 1990. Yıldız, Nuray., Eskiçağda Yazı Malzemeleri ve Yazının Oluşumu. Türk Tarih Kurumu. Ankara: 2000. Yücel, Ayhan ve A. Serda Kantarcığolu., Müzelerdeki Eserlerin Bozulmasında Mikropların Rolü. Kültür Bakanlığı, Ankara: 1997. Yücel, Erdem., Türkiyede Müzecilik. Arkeoloji ve Sanat Yayınları Başvuru ve El Kitapları Dizisi: 5. İstanbul, 1999. Gazi, Saadet., Romadaki Patoloji Enstitüsü. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni. XXVII. Cilt,1.sayı, 1978, 99-101 Selçuk, Hayrettin., Müzelerde Böcek ve Küf Kontrolü. İstanbul: 2004. Sirel, Hülya., Müze Aydınlatmasında Zararlı Işınımlar ve Nesnelerin Bunlardan Korunması. YTÜ Mimarlık Fakültesi. Yapı Fiziği Kürsüsü Yayınları. Mart 1981 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Restorasyon ve konservasyon kavramlarının anlaşılması hakkında genel bilgiye sahip olur. | |||||||||||||
2 | Restorasyon ve konservasyon kavramları ile ilgili kaynaklarını aktarır. | |||||||||||||
3 | Kağıt onarım çalışmalarında kullanılan malzemeleri tanır. | |||||||||||||
4 | Farklı özelliklere sahip malzemelerin bozulma nedenlerinin ve alınması gereken önlemleri çözümler. | |||||||||||||
5 | Yazı taşıyıcı malzeme gruplarındaki hastalıkları tanımlayarak tespit eder. | |||||||||||||
6 | Kağıt restorasyonun nasıl yapıldığı hakkında örnek uygulamaları yapar ve yeni öneriler sunar. | |||||||||||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yapılan çalışmaları inceler, araştırır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 15 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |