Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bitkisel Desenli Halı Tasarımı | HKE 440 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç. MİNE TAYLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Halı sanatı ve tasarımı hakkında bilgilendirmek, bitkisel desenli halıların tanınmasını sağlamak, klasik halı sanatının, motif, desen, renk ve kompozisyon ilkelerinin tanınması, bitkisel desenli tasarım ve yorumların yapılabilmesi. |
Dersin İçeriği | Halı sanatı hakkında bilgilendirme, bitkisel desenli halıların, yüzey şemalarını, motif, renk, desen ve kompozisyon ilkelerinin kavranmasını kapsar. Klasik halı tasarımlarının öğretilmesini yeni yorumların yapılma biçimlerini, teorik ve görsel sunumları içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Halı sanatı hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Bitkisel desenli halıların motiflerini çizebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Bitkisel desenli halıların yüzey tasarımlarını yapar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Klasik halı sanatının desen ve kompozisyon kurallarını bilir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Bitkisel desenli halıları ve yörelerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Bitkisel desenli halı tasarımı ve serbest yorumlar yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Bitkisel desenli halılar ile ilgili araştırma, konu hazırlama, anlatım, görsel sunum yapabilir. | Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halı sanatı giriş, görsel ve teorik sunum. | |
2 | Bitkisen desenli halılarının tarihsel süreci. | |
3 | Klasik Halıların yüzey şemasının hazırlanması. | |
4 | Bitkisel desenli halıların motif ve teknik özellikleri. | |
5 | Bitkisel desenli halılarda kompozisyon çizim kuralları | |
6 | Sedef ve bordür çizimleri. | |
7 | Desen ve eskiz çalışmaları. | |
8 | Desen ve eskiz çalışmaları. | |
9 | Vize. | |
10 | Hereke Halı fabrikası ve halılarının tarihsel gelişimi. | |
11 | Hereke halılarında kompozisyon ve teknik özellikler. | |
12 | Bitkisel desenli halılarda özgün tasarım çalışmaları. | |
13 | Bitkisel desenli halılarda özgün tasarım çalışmaları. | |
14 | Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve Çeşitleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkler Külliyatı, C;1-20 : Yeni Türkiye Yayınları; DİA, C:1-44.Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları, Oktay Aslanapa;Türk Halı Sanatının Bin Yılı/ One Thousand Years Of Turkish Carpets,İnkılap Kitapevei Ya.San.VeTic. A.Ş., İst., 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Halı sanatı hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
2 | Bitkisel desenli halıların motiflerini çizebilir. | |||||||||||||
3 | Bitkisel desenli halıların yüzey tasarımlarını yapar. | |||||||||||||
4 | Klasik halı sanatının desen ve kompozisyon kurallarını bilir ve uygular. | |||||||||||||
5 | Bitkisel desenli halıları ve yörelerini tanır. | |||||||||||||
6 | Bitkisel desenli halı tasarımı ve serbest yorumlar yapabilir. | |||||||||||||
7 | Bitkisel desenli halılar ile ilgili araştırma, konu hazırlama, anlatım, görsel sunum yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |