Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vı (Kaval) CKV 412 8 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. 

Dersin İçeriği

Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.  

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder.
2 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır.
3 Kendi başına egzersizler yapar.
4 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar.
5 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır.
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel tekrar Geçmiş dönemde öğrenilen konuların örnek eserler dinletilerek ve uygulamalarla tekrar edilmesi
2 Birinci pozisyon çalışmaları ve eser icraları Kavalda 1. pozisyondaki seslerin potke üzerinde gösterilmesi ve basit notalarda egzersiz uygulamaları yapılması
3 Birinci pozisyonda kerem (uşşak) dizisi uygulamaları Basit notalarla Uşşak dizisinde 1. pozisyon çalışmaları
4 Birinci pozisyonda kerem (uşşak) dizisi uygulamaları Birinci pozisyonda kerem (uşşak) dizisi uygulamaları
5 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Teke yöresi, Gurbet havaları) horlatmalı sesler ile yöresel taksim çalışmaları
6 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Bozlak) İç anadolu bölgesi bozlak havalarının kayıtlarının dinletilmesi ve taksim (açış) çalışmaları
7 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Azerbaycan tavrı) Azerbaycan yöresi kaval icralarının kayıtlarının dinletilmesi
8 Genel Tekrar Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin dönem uygulama performans sınavı ile tekrar edilmesi
9 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Maya, Layik) Güney Anadolu bölgesi uzun havalarının kayıtarının dinletilerek, uygulamalar yapılması serbest açış çalışmaları
10 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Barak) Gaziantep yöresi Barak uzun havalarının mahalli icracılardan dinletilerek örnek uygulamalar yapılması
11 İleri icra teknikleri çalışmaları (Kaytağı, pembe, köprülü, Kız gülbeden) İleri seviyede eser çalışmaları
12 Portakal Zeybeği, İki parmak zeybeği, Ötme bülbül zeybeği Hüzzam ve uşşak dizilerinin 9/8 ve daha ileri ritm kalıplarında icra çalışmaları
13 Şenlik Reksi 1/16 ve 1/32'lik değerlerde ve hızlı eserlerde dil ve tavır teknikleri
14 Genel Tekrar Bu dönemde öğrenilen konuların yıl sonu uygulamalı performans sınavı aracılığıyla tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu,  

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991). 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder. 5 5 5 5
2 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır.
3 Kendi başına egzersizler yapar.
4 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar.
5 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır.
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
2. Performans Görevi (Uygulama) 10
3. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 3 5 15
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5