Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Kaynaklarına Giriş | DKS 423 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Dr. Murat Can Dilber |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Türk Müziği alanında yapılmış ve yapılacak bilimsel araştırmalarda kullanılan ve incelenecek kaynakların özellikleri, içerikleri, dönemi, dili, araştırma sahaları, kullanılma yöntemleri ve yararlanma teknikleri üzerine öğrenciye gerekli bilgi donanımını sağlamak |
Dersin İçeriği | En eski müzik belge ve kalıntıları. Müzik bilgilerinin eski Mısır Mezopotamya uygarlıklarından Grekler’e geçişi. Grek kaynakları. Latin kaynakları. Eski Grek müzik bilgilerinin Ortaçağ İslam dünyasına geçişi. Arapça, Farsça ve Türkçe müzik yazmaları, kitap, dergi, mecmua ve nota yayınları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziği yazılı kaynakları üzerine bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Türk müziği araştırmalarını yapmaya hazır duruma gelir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Türk müziği kaynak kullanımını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırma ve kaynakların kullanımının öğretimi ve önemi | |
2 | Türk Müziği kaynaklarına giriş. | |
3 | Eski Yunan müzik kaynakları | |
4 | Eski Yunanca, Farsça, Arapça ve Osmanlı Türkçesi yazma müzik eserleri | |
5 | El-Kindi´ye kadar ilk Türk müziği yazma eserleri | |
6 | 9. Yüzyıl ve 13. Yüzyıl arası Türk müziği kaynakları (Kindi-Safiyüddin) | |
7 | 9. Yüzyıl ve 13. Yüzyıl arası Türk müziği kaynakları (Kindi-Safiyüddin) | |
8 | 13.yy-16.yy arası Türk müziği kaynakları (Safiyüddin- Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir Meragi) | |
9 | 13.yy-16.yy arası Türk müziği kaynakları (Safiyüddin- Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir Meragi) | |
10 | 16. yy-18. yy. arası Türk Müziği kaynakları (Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir-İsmail Dede Efendi) | |
11 | 16. yy-18. yy. arası Türk Müziği kaynakları (Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir-İsmail Dede Efendi) | |
12 | 18 yy. - 20. yy.arası Türk Müziği kaynakları | |
13 | Yabancı dildeki Türk müziği kaynakları | |
14 | Bugünkü Türk müziği kaynakları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ferdi Koç Ders Notları |
Ders Kaynakları | İslam Ansiklopedisi, konu ile ilgili Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziği yazılı kaynakları üzerine bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
2 | Türk müziği araştırmalarını yapmaya hazır duruma gelir. | ||||||||||||
3 | Türk müziği kaynak kullanımını öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 90 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |