Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sistematik Müzikoloji | DKS 409 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sistematik müzikoloji , çoğunlukla Orta Avrupa'da kullanılan , müzikolojinin çeşitli alt disiplinleri ve paradigmaları için kullanılan bir şemsiye terimdir . "Sistematik müzikoloji geleneksel olarak, akustik, fizyoloji, psikoloji, antropoloji, müzik teorisi, sosyoloji ve estetik gibi farklı bakış açılarından müziğin temellerini keşfetmeyi amaçlayan disiplinler arası bir bilim olarak düşünülmüştür. Günümüzde en önemli alt disiplinler müzik psikolojisi , sosyomüzikoloji (müzik sosyolojisi), müzik felsefesi (müzik felsefesi), müzik akustiği (müzik fiziği), müziğin bilişsel sinirbilimi ve müziğin bilgisayar bilimleridir ( ses ve müzik hesaplaması , müzik bilgisi alma ve müzikolojide hesaplama dahil). Bu alt disiplinler ve paradigmalar , müziğin belirli tezahürlerinden ziyade genel olarak müzikle ilgili soruları ele alma eğilimindedir . Springer Sistematik Müzikoloji El Kitabı'nda, "(bölümler) alandaki ana konuları, Müzik Akustiği, Sinyal İşleme, Müzik Psikolojisi, Psikofizik/Psikoakustik ve Müzik Etnolojisi'ni takip ederken, Somutlaştırılmış Müzik Bilişi ve Medya Uygulamaları gibi son araştırma eğilimlerini de dikkate alır. Müzik Teorisi veya Müzik Felsefesi gibi diğer konular ilgili bölümlere dahil edilmiştir. |
Dersin İçeriği | Günümüzde en önemli alt disiplinler müzik psikolojisi , sosyomüzikoloji (müzik sosyolojisi), müzik felsefesi (müzik felsefesi), müzik akustiği (müzik fiziği), müziğin bilişsel sinirbilimi ve müziğin bilgisayar bilimleridir ( ses ve müzik hesaplaması , müzik bilgisi alma ve müzikolojide hesaplama dahil). Bu alt disiplinler ve paradigmalar , müziğin belirli tezahürlerinden ziyade genel olarak müzikle ilgili soruları ele alma eğilimindedir . Springer Sistematik Müzikoloji El Kitabı'nda, "(bölümler) alandaki ana konuları, Müzik Akustiği, Sinyal İşleme, Müzik Psikolojisi, Psikofizik/Psikoakustik ve Müzik Etnolojisi'ni takip ederken, Somutlaştırılmış Müzik Bilişi ve Medya Uygulamaları gibi son araştırma eğilimlerini de dikkate alır. Müzik Teorisi veya Müzik Felsefesi gibi diğer konular ilgili bölümlere dahil edilerek incelenir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip olur | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Müzikoloji Tarihi ve Felsefesi Konularını Tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Müzikolojinin Temel Kaynaklarını Keşfeder | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistematik müzikolojinin kapsamına giren araştırma alanları arasında bilişsel müzikoloji , | 1. Hafta ders notları |
2 | Nöromüzikoloji çalışmaları | 2. Hafta Ders Notu |
3 | Biyomüzikoloji çalışmaları | 3. Hafta Ders Notu |
4 | Müzik bilişi çalışmaları | 4. Hafta Ders Notu |
5 | Akademik bir disiplin olarak sistematik müzikoloji, müzik teknolojisi , müzik bilgisi alma ve müzik robotiği gibi pratik odaklı disiplinlerle yakından ilişkilidir . | Verilen kaynaklar üzeriinde okumalar |
6 | Sistematik müzikolojinin Avrupa'daki kökenleri antik Yunan'a kadar uzanan çalışmalar | Grup Çalışması |
7 | Pisagor , Aristoteles , Platon ve Aristoksenus gibi filozoflar müzik hakkında genel sorular üzerine çalışmalar | Grup Çalışması |
8 | Örnekler üzerinde tartışmalar | Grup Çalışması |
9 | Estetik , felsefe , semiyotik , hermeneutik , müzik eleştirisi , medya çalışmaları , kültürel çalışmalar , cinsiyet çalışmaları ve (teorik) sosyoloji gibi alan çalışmaları | Grup Çalışması |
10 | Bilime yönelenler ise disiplinlerini deneysel ve veri odaklı olarak görme ve yöntemlerini geliştirmek | Sözlü sunum ve Beyin Fırtınası |
11 | Düşünme biçimlerini psikoloji , akustik , psikoakustik , fizyoloji , bilişsel bilim ve (deneysel) sosyolojii eğilimli çalışmalar | Sözlü sunum ve Beyin Fırtınası |
12 | Histografi çalışmaları ve yeni yaklaşımlar | Sözlü sunum ve Beyin Fırtınası |
13 | Karşılaştırmalı Müzikoloji eğilimli Sistematik çalışmaları | Sözlü sunum ve Beyin Fırtınası |
14 | Genel Değerlendirme | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | 2 | 1 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 |
2 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip olur | 1 | 3 | 1 | 4 | 5 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 | 5 | 3 |
3 | Müzikoloji Tarihi ve Felsefesi Konularını Tartışır. | 1 | 5 | 2 | 3 | 5 | 2 | 5 | 3 | 3 | 5 | 2 | 3 |
4 | Müzikolojinin Temel Kaynaklarını Keşfeder | 2 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 4 | 2 | 5 | 3 | 1 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 10 | 1 | 10 |
Kısa Sınav | 10 | 1 | 10 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |