Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı I (Ney) | CNE 211 | 3 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek |
Dersin İçeriği | Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. | Rol Oynama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ney'in tanımı yapısı tarihçesi | Doç.Dr. Süleyman Erguner ney metodu, Ahmet Kaya neymetodu., vb. neyin tarihi ile ilgili bilgi veren kitapların ve diğer kaynakların taranması |
2 | Tutuş tekniği, sağ el ve sol el parmakların ney üzerindeki pozisyonu | Ney enstrumanının perde yerleri ve değişen uzunlukları göre rahat oturuş pozisyonlarının çalışılması |
3 | Ney'den ses çıkarma teknikleri | Silindirik şeklinde 16-17 mm. çapındaki plastik, ahşap, gibi değişik metallerden oluşan ve değişik uzunluklardaki borular ile ses çıkarma egzersizleri yapılması |
4 | Nefes şiddetiyle değişen ses kademelerinin tanınması, 2.Kademe ses bölgesinin çalışılması | Silindir şeklinde bir boş boru üzerinde 2. kademe çalışmaları |
5 | 3.kademe sesler | Silindir şeklinde bir boru ile 3. kademe çalışmaları |
6 | Segah İlahi (şol cennetin ırmakları) | Segah makam dizisi hakkında genel bilgi ve segah makamı ile ilgili müzik kayıtlarının dinletilmesi |
7 | 1. kademe sesler | Silindir şeklinde 30-35 cm uzunluğunda bir boru ile sıcak nefes çalışmaları |
8 | 1.kademe sesler ile ilgili karışık etüt çalışmaları | Dem seslerle ilgili ney kayıtlarının ev ödevi olarak dinlenmesi |
9 | Öğrenilen bilgilerin tekrarı | Segah makamı ile ilgili örnek eserlerin dinlenmesi ev ödevi olarak segah makamında bestelenmiş ilahi ve saz eserlerinin araştırılması |
10 | Aynı sesi veren farklı pozisyonlarla ilgili etütler | Ney'deki notaların yerleri ve frekans farklılıkları ile ilgili çalışmaların araştırılması, farklı bölgelerden aynı frekanstaki notaların tespit edilmesi |
11 | Pozisyonlarla ilgili parmak çalışmalar | Ney'de kullanılan parmakların numaralandırılması ve Ney üzerindeki pozisyonları ve Ney'in deliklerinin kapatılma şekilleri |
12 | Geçilen egzersizlerdeki müzik işaretleri | Türk Musikisinde kullanılan değiştirme işaretleri tablosunun evde çalışılması ve bu işaretlerin porte üzerindeki yerleri |
13 | Öğrenilen değiştirme işaretleri ile ilgili egzersizler | Basit makamlarda kullanılan bütün değiştirme işaretlerini tanıma |
14 | Genel tekrar | Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi ve sözlü ve uygulamalı sınav yapılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yrd.Doç.Dr.Süleyman Erguner Ney metodu, İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu, 1.Baskı, 1500 Adet İStanbul, 2017, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu |
Ders Kaynakları | ÖZALP, Nazmi, Türk Musikisi Beste Formları, TRT TSM Arşivi, Türk Musikisi ders notları ve Enstrümanla ilgili kayıtlar, bantlar, AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||||
2 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | ||||||||||||
3 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | ||||||||||||
4 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | ||||||||||||
5 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | ||||||||||||
6 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | ||||||||||||
7 | Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. | ||||||||||||
8 | Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |