Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı I (Ney) CNE 211 3 1 + 1 2 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek 

Dersin İçeriği

Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
3 Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
4 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
5 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
6 Metot ile ilgili deneyim kazanır. Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
7 Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. Rol Oynama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
8 Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ney'in tanımı yapısı tarihçesi Doç.Dr. Süleyman Erguner ney metodu, Ahmet Kaya neymetodu., vb. neyin tarihi ile ilgili bilgi veren kitapların ve diğer kaynakların taranması
2 Tutuş tekniği, sağ el ve sol el parmakların ney üzerindeki pozisyonu Ney enstrumanının perde yerleri ve değişen uzunlukları göre rahat oturuş pozisyonlarının çalışılması
3 Ney'den ses çıkarma teknikleri Silindirik şeklinde 16-17 mm. çapındaki plastik, ahşap, gibi değişik metallerden oluşan ve değişik uzunluklardaki borular ile ses çıkarma egzersizleri yapılması
4 Nefes şiddetiyle değişen ses kademelerinin tanınması, 2.Kademe ses bölgesinin çalışılması Silindir şeklinde bir boş boru üzerinde 2. kademe çalışmaları
5 3.kademe sesler Silindir şeklinde bir boru ile 3. kademe çalışmaları
6 Segah İlahi (şol cennetin ırmakları) Segah makam dizisi hakkında genel bilgi ve segah makamı ile ilgili müzik kayıtlarının dinletilmesi
7 1. kademe sesler Silindir şeklinde 30-35 cm uzunluğunda bir boru ile sıcak nefes çalışmaları
8 1.kademe sesler ile ilgili karışık etüt çalışmaları Dem seslerle ilgili ney kayıtlarının ev ödevi olarak dinlenmesi
9 Öğrenilen bilgilerin tekrarı Segah makamı ile ilgili örnek eserlerin dinlenmesi ev ödevi olarak segah makamında bestelenmiş ilahi ve saz eserlerinin araştırılması
10 Aynı sesi veren farklı pozisyonlarla ilgili etütler Ney'deki notaların yerleri ve frekans farklılıkları ile ilgili çalışmaların araştırılması, farklı bölgelerden aynı frekanstaki notaların tespit edilmesi
11 Pozisyonlarla ilgili parmak çalışmalar Ney'de kullanılan parmakların numaralandırılması ve Ney üzerindeki pozisyonları ve Ney'in deliklerinin kapatılma şekilleri
12 Geçilen egzersizlerdeki müzik işaretleri Türk Musikisinde kullanılan değiştirme işaretleri tablosunun evde çalışılması ve bu işaretlerin porte üzerindeki yerleri
13 Öğrenilen değiştirme işaretleri ile ilgili egzersizler Basit makamlarda kullanılan bütün değiştirme işaretlerini tanıma
14 Genel tekrar Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi ve sözlü ve uygulamalı sınav yapılması
Kaynaklar
Ders Notu

Yrd.Doç.Dr.Süleyman Erguner Ney metodu, İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu, 1.Baskı, 1500 Adet İStanbul, 2017, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu 

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musikisi Beste Formları, TRT TSM Arşivi, Türk Musikisi ders notları ve Enstrümanla ilgili kayıtlar, bantlar, AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir.
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır.
2 Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar.
3 Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır.
4 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır
5 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır
6 Metot ile ilgili deneyim kazanır.
7 Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir.
8 Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 70
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4