Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Sosyolojisine Giriş MUZ 215 5 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MAHİR MAK
Dersi Verenler Doç.Dr. MAHİR MAK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Hasan Hüseyin Şahin

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, müzik sosyolojisine bir giriş yapıp, müziğin sosyoloji gözüyle incelenmesinin gösterilmesi, müzik ve müzikal kültürlerin farklı toplumsal yapılarla ilişkilerini tartışmak ve bunun için gerekli kuramsal ve yöntemsel çerçeveyi tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Müzik sosyolojisini oluşturan, altkültür gibi, çeşitli kuramlar ve bunların uygulama yöntemleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyoloji kuramlarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 müzik ve sosyoloji arasında bağlantı kurar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 müzik sosyolojisi perspektifinden değerlendirme yapmaya başlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 müzik, kültür ve toplum üzerinden analiz yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 müzik ve sosyoloji araştırmalarına ilgi duyar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 müzik ve sosyoloji alanında etkin düşünmeye başlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 müzik, sosyoloji nedir? yok
2 disiplinler arası bir çalışma bağlamında müzik sosyolojisi nedir? yok
3 müzik sosyolojisinin diğer disiplinler ile ilişkisi yok
4 sosyolojinin diğer çalışma alanları nelerdir? yok
5 toplum kavramsal olarak nedir? yaklaşımlar nelerdir? yok
6 cemaat, topluluk, halk gibi genel kavramların tartışılması yok
7 toplumsal rol modelleri nelerdir? yok
8 toplumsallaşma nedir? müziğin toplumsallaşması nedir yok
9 kültürel etkileşim tartışmalarının müzik üzerinden yapılması yok
10 yabancılaşma nedir? yok
11 müzik sosyolojisi üzerinden Türk müziğine bakış yok
12 müzik sosyolojisi üzerinden halk müziğine bakış yok
13 etkileşim bağlamında müzik sosyolojisi örnekleri yok
14 bir müzik sosyoloğu gibi müziğe bakabilme becerisi yok
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı ders notları

Ders Kaynakları

Ayas, Güneş. (2016). Müzik sosyolojisi: sorunlar-yaklaşımlar-tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi

Adorno, T. W. (2002). Essays on music. Londra: University of California

GÜVEN, Uğur Zeynep; ERGUR, Ali. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Müzik Sosyolojisinin Yeri ve Gelişimi. Sosyoloji Dergisi, 3 (29), 1-27.

GÜNAY, E. (2006), Müzik Sosyolojisi, İstanbul: Bağlam Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir.
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Sosyoloji kuramlarını bilir
2 müzik ve sosyoloji arasında bağlantı kurar
3 müzik sosyolojisi perspektifinden değerlendirme yapmaya başlar
4 müzik, kültür ve toplum üzerinden analiz yapar
5 müzik ve sosyoloji araştırmalarına ilgi duyar
6 müzik ve sosyoloji alanında etkin düşünmeye başlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 2 8 16
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 6