Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri | MUZ 213 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Ses Fiziği |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Müzik dizileri, aralıklar ve perdelerin hesaplanma usulleri, muhtelif ses sistemlerinin özellikleri |
Dersin İçeriği | Müzikte kullanılan temel matematik hesaplamaları, oran, orantı, logaritma, aritmetik hesaplamaların ses fiziğiyle irtibatı, müzikal aralıkların hesaplanması, ses sistemlerinin hesaplanması ve çeşitleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Asal sayılar, rasyonel ve irrasyonel sayılar | |
2 | Logaritma, istatistik | |
3 | Fizik ve müzik | |
4 | Müzikal aralıklarla işlemler | |
5 | Müzikal aralık birimleri, akort ve göçürme | |
6 | Ses sistemi kavramı ve hesaplama yöntemleri | |
7 | Pentatonik sistemler, Pisagor sistemi | |
8 | Yıliçi sınavı | |
9 | Zarlino sistemi ve tam tınlamalı sistemler | |
10 | Tamperamanlar, eşit tamperamanlar | |
11 | Türk makam müziği ses sistemleri, Safiyüddin sistemi, Kantemiroğlu sistemi, Kısa sınav | |
12 | Türk makam müziği ses sistemleri, Yekta-Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi | |
13 | Türk makam müziği ses sistemleri, Töre-Karadeniz sistemi ve diğer sistemler | |
14 | Genel tekrar ve pekiştirme, Seminer sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri - M. Kemal Karaosmanoğlu Müzik Fiziği - Ayhan Zeren Ses İşçiliği - Paul Hindemith Tretise on Harmony - Rameau |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir. | ||||||||||||
2 | Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir. | ||||||||||||
3 | Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur. | ||||||||||||
4 | Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 52 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |