Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri MUZ 213 3 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

Ses Fiziği

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Müzik dizileri, aralıklar ve perdelerin hesaplanma usulleri, muhtelif ses sistemlerinin özellikleri

Dersin İçeriği

Müzikte kullanılan temel matematik hesaplamaları, oran, orantı, logaritma, aritmetik hesaplamaların ses fiziğiyle irtibatı, müzikal aralıkların hesaplanması, ses sistemlerinin hesaplanması ve çeşitleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Asal sayılar, rasyonel ve irrasyonel sayılar
2 Logaritma, istatistik
3 Fizik ve müzik
4 Müzikal aralıklarla işlemler
5 Müzikal aralık birimleri, akort ve göçürme
6 Ses sistemi kavramı ve hesaplama yöntemleri
7 Pentatonik sistemler, Pisagor sistemi
8 Yıliçi sınavı
9 Zarlino sistemi ve tam tınlamalı sistemler
10 Tamperamanlar, eşit tamperamanlar
11 Türk makam müziği ses sistemleri, Safiyüddin sistemi, Kantemiroğlu sistemi, Kısa sınav
12 Türk makam müziği ses sistemleri, Yekta-Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi
13 Türk makam müziği ses sistemleri, Töre-Karadeniz sistemi ve diğer sistemler
14 Genel tekrar ve pekiştirme, Seminer sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri - M. Kemal Karaosmanoğlu

Müzik Fiziği - Ayhan Zeren

Ses İşçiliği - Paul Hindemith

Tretise on Harmony - Rameau

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir.
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir.
2 Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir.
3 Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur.
4 Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Toplam İş Yükü 52
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,08
Dersin AKTS Kredisi 2