Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal Tasarım ve Bilgisayar Mimarisi SWE 206 4 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÖZDE YOLCU ÖZTEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bool cebri, lojik kapılar ve sayı sistemlerinin öğretilmesi. Bilgisayar sistemleri ve teknolojileri, bilgisayar sistemlerinin başarımı, yönerge kümesi mimarisi, program dönüşümü ve başlatma süreçleri,  bilgisayarlar için aritmetik konularının aktarılması.

Dersin İçeriği

Bilgisayar sistemleri ve teknolojileri, bilgisayar sistemlerinin başarımı, boole cebri, lojik kapılar, sayı sistemleri, yönerge kümesi mimarisi, program dönüşümü ve başlatma süreçleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Boolean matematiği bilir, lojik ifadeleri sadeleştirir. Anlatım, Tartışma,
2 Bilgisayar sistemlerini ve teknolojilerini tanır Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Bilgisayar sistemlerinin başarımını ölçmeyi ve değerlendirmeyi öğrenir Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Yönerge kümesi mimarisini, program dönüşüm ve başlatma süreçlerini öğrenir Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş (bilgisayar teknolojileri, programların çalıştırılması, bilgisayar mimarisinin tanımı)
2 Bilgisayarların performansı
3 Boole cebri lojik ifadelerin sadeleştirilmesi,
4 MIPS komut seti mimarisine giriş
5 Sayı sistemleri, sayıların temsil edilmesi
6 Yönergeler: Komut seti yapısı
7 Yönergeler: Mantıksal işlemler
8 Yönergeler: Kontrol, transfer ve karşılaştırma işlemleri
9 Yönergeler: Fonksiyonlar
10 Yönergeler: karakter karaktarlarının temsili
11 Programların makine diline çevrilmesi ve başlatılması
12 aritmetik işlemler
13 Kayan noktalı sayılar
14 Proje çalışması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Computer Organization and Design, The Hardware and Software Interface, D.A.Patterson, Morgan Kaufmann.

2. Computer Architecture a Quantitative Approach, D.A.Patterson, Morgan Kaufmann.

3. Computer Architecture, Single and Parallel Systems, M. Zargham, Prentice Hall.

4. Computer System Architecture, M.Mano, Prentice Hall.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık.
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Boolean matematiği bilir, lojik ifadeleri sadeleştirir.
2 Bilgisayar sistemlerini ve teknolojilerini tanır
3 Bilgisayar sistemlerinin başarımını ölçmeyi ve değerlendirmeyi öğrenir
4 Yönerge kümesi mimarisini, program dönüşüm ve başlatma süreçlerini öğrenir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Proje / Tasarım 15
2. Proje / Tasarım 15
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 4