Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Lineer Cebir | MAT 115 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE ÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin; lineer denklem sistemlerinin çözümü, matrislerlerle gösterimi, rank, matris ve determinantlarla lineer sistemlerin çözümleri, vektörler, skaler çarpım-vektörel çarpımı, öz değerler ve öz vektörler ve lineer dönüşüm yöntemlerini öğrenmesi ve lineer sistemlerin davranışlarına uyarlayabilmesi. |
Dersin İçeriği | Matris ve determinant işlemleri, lineer denklem sistemlerinin matris-determinant yaklaşımlarıyla çözümü (Gauss, Gauss-Jordan, Cramer, ters matris), vektörler, vektörel işlemler, vektörlerin skaler ve vektörel çarpımları, ortagonal-ortanormal vektörler, lineer dönüşümler, kare matrisin öz değer ve öz vektörleri, öz değer - öz vektörlerin lineer sistem davranışına etkisi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lineer denklem sistemleri çözmek ve çözümleri yorumlamak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Mikro Öğretim, | |
2 | Vektörleri kullanarak lineer denklem sistemlerinin özelliklerini tanımlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Mikro Öğretim, | |
3 | Matris operasyonlerini yapmak ve yorumlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Mikro Öğretim, | |
4 | Matrislerin determinantini hesaplamak ve yorumlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Mikro Öğretim, | |
5 | Vektör uzaylarını ve alt vektör uzaylarını anlamak. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Ozdeger ve ozvektor kavramlarini anlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Lineer denklem sistemlerine giriş. | |
2 | Vektor denklemleri. Ax=b matrix sistemleri. Eselon ve satıra eselon formlar. | |
3 | Gauss ve Gauss-Jordan Yok Etme Metodları. | |
4 | Matrislerde islemler ve islemlerin özellikleri. | |
5 | Lineer sistemler teorisi, homojen ve homojen olmayan sistemler, rank. | |
6 | Bir matrisin tersi ve terslenebilir matrislerin karakterizasyonu. | |
7 | LU ayrisimi. Bir matrisin determinanti. Determinant ve elementer satir/sutun islemleri. Determinantin özellikleri. | |
8 | Determinantin uygulamalari ve Cramer's kuralı. | |
9 | Vektorler, lineer bagimsizlik, taban ve donusumler. | |
10 | Skaler carpim, orthonormal tabanlar, Gram-Schmidt Metodu, QR ayrisimi. | |
11 | Ozdegerler ve ozvektorler | |
12 | Karakteristik polinom ve Cayley-Hamilton Teoremi. | |
13 | Benzer matrisler ve kosegenlestirme. | |
14 | Lineer sistemlerin davranislari ve özdeğerler/ozvektorler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] David C.Lay, Linear Algebra and Its Applications, Pearson, 2003. [2] Ron Larson, Elementary Linear Algebra, Cengage Learning, 2017. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık. | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lineer denklem sistemleri çözmek ve çözümleri yorumlamak. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
2 | Vektörleri kullanarak lineer denklem sistemlerinin özelliklerini tanımlamak | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
3 | Matris operasyonlerini yapmak ve yorumlamak | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
4 | Matrislerin determinantini hesaplamak ve yorumlamak | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
5 | Vektör uzaylarını ve alt vektör uzaylarını anlamak. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
6 | Ozdeger ve ozvektor kavramlarini anlamak | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |