Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı V (Tar) CTR 411 7 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak.

 İlgili alan derslerine katkı sağlamak.

 Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak.

 Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek.

 Eşlik bilinci kazandırmak.

Dersin İçeriği

Rast  makamının tanıtılması ve icrasına giriş.Çeşitli makamların icrası sırasında kullanılan akort sistemleri. Mahnı, reks, renk vb. gibi türlerin yeni örneklerinin icrası.Azerbaycan bestekârlarının yazdığı eşlikli tar eserlerinden örnekler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarda Rast makamı icrasını öğrenir. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
2 Tarı çeşitli topluluk ve orkestralarda icra edebilmek için gerekli bazı bilgi ve becerileri (deşifre, transpozisyon v.b) kazanır. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
3 Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisini geliştirir. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
4 Zeng tellerini kullanma becerisini geliştirir. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Azerbaycan makam müziğinin tanıtılması.
2 Çeşitli makamların icrası sırasında kullanılan akort sistemleri.
3 Rast makamının tanıtılması ve icrasına giriş.
4 Rast makamının icrası.
5 Rast makamının icrası.
6 Mahnı türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
7 Tarda transpozisyon çalışmaları.
8 Ara sınav
9 Tarda transpozisyon çalışmaları. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
10 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I.  Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.(Rast marşı isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları.
11 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.(Rast marşı isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları.
12 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I.  TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Terekeme) isimli ezginin birinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları.
13 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Terekeme) isimli ezginin birinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları.
14 Genel Tekrar.
Kaynaklar
Ders Notu

Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları

Ders Kaynakları

Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.

Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.

TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. X
2 Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
3 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. X
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
5 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
6 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
7 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. X
10 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
11 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Tarda Rast makamı icrasını öğrenir. 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 4
2 Tarı çeşitli topluluk ve orkestralarda icra edebilmek için gerekli bazı bilgi ve becerileri (deşifre, transpozisyon v.b) kazanır. 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 4
3 Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisini geliştirir. 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 4
4 Zeng tellerini kullanma becerisini geliştirir. 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5