Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği Tarihi TRH 102 2 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MAHİR MAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Murat Can Dilber

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müziği Tarihi ve müzik kültürü hakkında bestekarlar düzeyinde yüzyıllara dair bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

İslamiyet öncesi Türklerde Müzik uygulamaları, İslamiyet sonrasında müzik teorisi alanında yapılan çalışmalar, Müzik eğitimi kurumları, Türk Müziği Türleri ve bu türler altında incelenen formlar,  yüzyıllara göre türk müziği bestekarları ve yüzyılların müzikal bakımdan genel özellikleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar Beyin Fırtınası,
2 Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Müziği Tarihi yazılı kaynakları yok
2 İslamiyet Öncesi Türklerde Müzik Uygulamaları yok
3 Musikinin tarifi, menşei ve amacı yok
4 İslamiyet Sonrası nazari musiki çalışmaları yok
5 Türk Musikisinde Türler ve Formlar yok
6 Halk ve klasik müzik formları yok
7 Dini ve Askeri Müzik Formları yok
8 Türk Müziği Eğitim Kurumları: Enderun yok
9 Türk Müziği Eğitim Kurumları: Mevlevihaneler, Tekkeler, Camiler yok
10 Türk Müziği Eğitim Kurumları: Mehterhane, Muzıkay-ı Hümayun yok
11 15. ve 16 Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları yok
12 17. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları yok
13 18. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları yok
14 19. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları yok
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı ders notları

Ders Kaynakları

[2] Özalp, Nazmi (2000): Türk Musikisi Tarihi, İstanbul, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları

[3] Ak, Ahmet Şahin (2009): Türk Musikisi Tarihi, Ankara, Akçağ Yayınları

[4] Öztuna, Yılmaz (2006): Türk Musikisi Ansiklopedik Sözlüğü, İstanbul, Orient Yayınları

[1] Ergun, Sadeddin Nüzhet (1942): Türk Musikisi Antolojisi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. X
2 Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
3 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. X
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
5 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
6 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
7 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. X
10 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
11 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar 5 5 5
2 Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder 5 5 5
3 Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur 5 5 5
4 Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir 5 5 5
5 Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınav 1 3 3
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 4