Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Iv (Kaval) | CKV 204 | 4 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenilen makamlarla ilgili etütleri icra eder. | ||
2 | Rast ve segâh makamının dizilerini öğrenir. | ||
3 | Kaval çalgısının karekteristik bir tınısı olan horlatma sesini çıkartır. | ||
4 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışma yapar. | ||
5 | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Tekrar | Daha önceden öğrenilmiş konuların hatırlanması amacı ile tekrar edilmesi |
2 | Rast dizisinin kaval üzerinde uygulanması, ilgili etüdler ve eserlerin icra çalışmaları (Kalenin Dibinde, Arpa Ekdim) | Kalenin dibinde ve arap ektim türkülerinin notasının önce bona olarak okutulması sonra solfejinin yapılması, ve öğretim elemanı tarafından icrası |
3 | 2 ve Daha fazla atlamalı aralık çalışmaları | Geniş aralıklı seslerden oluşan etütlerle ilgili çalışmalar, önce yavaş metronomda sonra kendi metronomunda çalışmalar.. |
4 | Do-Fa müstezat düze dizisinin kaval üzerinde uygulanması, | Müstezat düzeni ile ilgili karışışık değerlerden oluşan etüt ve egzersiz parçalarının, öğretici tarafından öğrencilere duyurulması, öğrenciler tarafından önce yavaşlatılarak dDaha sonra kendi metronomunda uygulanması |
5 | Kervan, Tefenni Zeybeği, Bas bas Zeybeği, | Türkülerin notalarının önce bona olarak okunması, öğretici tarafından icrası daha sonra öğrenciler tarafından uygulanması |
6 | Karcığar Dizisi | Karcığar dizisinin kaval üzerinde uygulanmasınması ile ilgili eKarcığar Dizisitüt ve egzersizlerin incelenmesi |
7 | Naz barı | Naz barı türküsünün notasının bona olarak okunması, solfejinin yapılması ve öğretim elemanı tarafından eserin icrası, ses kayıtlarının varsa görüntü kayıtlarının dinletilmesi |
8 | Susam Türküsü | Gaziantep yöresine ait "Susam" isimli türkünün öğretim elemanı tarafından icrası, öğrenciler tarafından notasının bona olarak okutulması, solfejinin yapılması |
9 | Segâh dizisinin Kaval üzerinde uygulanması | Ben yürürüm yane yane, ireyhan ekermisin isimli türkülerin notasının bona olarak okutulması sonra solfejinin yapılması, türkünün kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrasının öğrencilere dinletilmesi. |
10 | Segâh dizisinin Kaval üzerinde uygulanması | Ben yürürüm yane yane, ireyhan ekermisin isimli türkülerin notasının bona olarak okutulması sonra solfejinin yapılması, türkünün kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrasının öğrencilere dinletilmesi. |
11 | Nikriz dizisinin kaval üzerinde uygulanması | Ben giderim Batuma, Feraye, Süslü jandarma zeybeği, Bergama Zeybeği türkülerinin notalarının tespiti, incelenmesi, öğretim elemanı tarafından icrası |
12 | Dudak 1. kademesiyle elde edilen sesler, Horlatma çalışmaları | Kavalda delikler kapatılmadan en kalın sesllerin çıkarılması egzersizleri, öğretim elemanı tarafından horlatma dinletileri, ses kayıtları |
13 | Sabâ dizisinin Kaval üzerinde uygulanması | Bir daracık pencere, Diyarbakır etrafından bağlar var isimli türkülerin incelenmesi, notalırının bona olarak okunması, ses kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrası.. |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ , Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenilen makamlarla ilgili etütleri icra eder. | 4 | 5 | 4 | 0 | 4 | 5 | 4 | |||
2 | Rast ve segâh makamının dizilerini öğrenir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||||
3 | Kaval çalgısının karekteristik bir tınısı olan horlatma sesini çıkartır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | |||
4 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışma yapar. | ||||||||||
5 | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |