Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Müzikoloji DKS 414 8 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Müzikoloji ve Etnomüzikoloji çalışmaları hakkında bilgi edinmek,ayrıca edindikleri bilgileri uylamalı çalışmalar üzerinde göstermek ve müzik bilimine katkı sağlamak olacaktır. 

Dersin İçeriği

Karşılaştırmalı Müzikoloji

Avrupa Karşılaştırmalı Müzikolojisine iki temel yaklaşımın egemen olduğu söylenebilir. Bunlar; Kültürel Evrimcilik ve Difüzyonizm teorileridir. Aslında karşılaştırmanın çıkış noktası Avrupa menşelidir. Karşılaştırmalı Müzikoloji temelde Darwin’in evrim teorisinden beslenmiştir. Kültürde uygulanış biçimi de Batı veya Avrupa dünyasının diğer toplumlardan daha üstün olduğu aksiyomu üzerine yaslanmıştır. Bu noktadan hareketle de insan toplulukları; “ilkel-barbar-uygar” olarak sınıflandırılmış ve bununla beraber toplumların basitten karmaşığa doğru evrildiği ve en üst toplum seviyesine de batı medeniyeti oturtulmuştur. Kurulan bu hiyerarşiden hareketle de dünyadaki ilkel ve barbar toplumların müziklerinin içerisinde uygar toplum olarak kabul edilen batı medeniyetinin gelişim hareketlerinin izlenebileceğine inanılmıştır. Ülkemize aksettiği şekli ile örneklendirecek olursak; Bartok’un 1936’da ülkemize gelip, güney bölgelerinde araştırmalar yaparken bulmayı umduğu şey de tam olarak budur: Kendi atalarının müziklerinden izler bulmak.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. Bireysel Çalışma, Anlatım, Sözlü Sınavlar,
3 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip ol Anlatım, Tartışma, Örnek Olay,
4 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
5 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Etnomüzikolojide Karşılastırmalı müzikoloji arasındaki kriterleri inceler 1 Hafta Ders Notları
2 Karşılaştırmalı müzikoloji yöntemlerini tartışır. 2. Hafta Ders notları
3 Karşılastırmalı Müzikolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tartışır. 3. Hafta Ders Notları
4 Sosyal bilimlerde kullanılan teorileri inceler 4. Hafta Ders Notları
5 Dünyada Karşılaştırmali müzikoloji çalışmalarını inceler 5. Hafta Ders Notları ve Araştırma
6 Karşılaştırmalı Müzikoloji örnekleri üzerinden yöntem belirler Bireysel Çalışma
7 Örneklerini tartışır Grup Çalışması
8 Örneklerini tartışır Grup Çalışması
9 Örneklerini tartışır Grup Çalışması
10 Örneklerini tartışır Grup Çalışması
11 Grup çalışması- Örnekler üzerinde ürettiği çalışma üzerinde çalışır Grup Çalışması
12 Grup çalışması- Örnekler üzerinde ürettiği çalışma üzerinde çalışır Grup Çalışması
13 Grup çalışması- Örnekler üzerinde ürettiği çalışma üzerinde çalışır Grup Çalışması
14 Yaptığı karşılaştırmalı Müzikoloji çalışması sunumunu yapar Grup Çalışması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Her hafta yüklenecek ders notları ve Etnomüzikolojik veriler.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur.
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur.
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 2 1 3 3 2 4 5 5 5
2 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. 2 4 2 5 2 5 5 5
3 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip ol 2 3 4 2 3 2 5 5 5 5
4 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. 3 2 3 0 3 3 4 3 1 4
5 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. 2 3 3 4 2 3 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 8 112
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 1 2 2
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5