Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı V (Kaval) CKV 305 5 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlgili makam dizilerindeki etüdleri çalgı üzerinde uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Segâh, nihavent, makamları ile ilgili etütleri ve icra eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 İlgili makam dizilerindeki eserleri icra eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Çalgı ile doğaçlama, taksim ve geleneksel açış yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Çalgı üzerinde geleneksel Türk Halk Müziği tavırlarını icra eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geçmiş dönemin tekrarı Çagı IV te öğrenilmiş olan konuların tekrar edilerek hatırlatılması
2 Nihavent dizisinin kaval üzerinde uygulanması, bununla ilgili etütler ve eser çalışmaları Nihavent makamı hakkında bilgilerin araştırılması, eserlerin bulunması, öncelikle öğretim elemanı tarafından nihavent makanını kavalda seslendirilmesi,
3 Hicazkar dizisinin kaval üzerinde uygulanması, ilgili etüt ve eser çalışmaları Hicazkar makamı hakkında nazari bilgilerin araştırılması, bununla ilgili örnek eserlerin bulunması, öğretim elemanı tarafından önce hicazkar makamının seslendirilmesi, daha sonra öğrenciler tarafından uygulatılması,
4 Misket dizisinin kaval üzerinde uygulanması Misket dizisinin teorik olarak tarifinin yapılması, örnek eserlerin öğretim elemanı tarafından seslendirilmesi
5 Evvelim sen oldun ahirim sensin isimli türkü Misket dizisinde çalılanan Kırşehir yöresine ait türkünün önce öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra öğrenciler tarafından icra edilmesi
6 Transpoze çalışmaları Transpoze ne demektir, nerelerde kullanılır, bununla ilgili nazari bilgiler, kaynak araştırmaları, uygulamalar
7 Yaylalar içinde Erzurum yayla, Kıbrıs Zeybeği Türkülerin bona olarak okutulduktan sonra, solfejinin yapılması, daha sonra öğretim elemanı tarafından icrası, sonra öğrenciler tarafından 1.bölümün icrası
8 Genel değerlendirme Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin sınav yoluyle tekrar edilmesi
9 Kavalda 1. pozisyon ile ilgili eser çalışmaları 1. Pozisyon ile ilgili etütler, Eser araştırmaları, bu düzendeki seslerin hatırlatılması
10 Abum, Başındaki Yazma, Halime, Daldalan Barı, Tutam Yar Elinden, Erzurumdan Çevirdiler Yolumu Türkülerin öğretim elemanı tarafından icra edilmesi ve bu yolla, Kavalda 1. pozisyon seslerinin hatırlatılması
11 Açış, Taksim çalışmaları Açış, taksim kavramlarının teorik olarak araştırılması, öğretim elemanı tarafından taksim örneklerinin verilmesi, daha sonra öğrenciler tarafından taksim uygulamaları
12 Süreli açış çalışmaları, serbest açış çalışmaları, Öğretim elemanı tarafından sınıf içerisinde, süre tutularak belli bir bir dizi ile sınırlandırılan açış çalışmaları ve serbest açış çalışmalarına örnek uygulamalar
13 Segâh dizisinin kaval üzerinde uygulanması Segâh dizisinin teorik olarak incelenmesi ve kava üzerindeki perdeleri, önce öğretim elemanı tarafından etütler üzerinde seslendirilmesi, daha sonra öğrenciler tarafından uygulanması
14 Genel Tekrar Öğrenilen bilgilerin sınav yoluyle tekrar edilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, 

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur.
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir.
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur.
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur.
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur.
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur.
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 İlgili makam dizilerindeki etüdleri çalgı üzerinde uygular
2 Segâh, nihavent, makamları ile ilgili etütleri ve icra eder.
3 İlgili makam dizilerindeki eserleri icra eder.
4 Çalgı ile doğaçlama, taksim ve geleneksel açış yapar.
5 Çalgı üzerinde geleneksel Türk Halk Müziği tavırlarını icra eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
2. Performans Görevi (Uygulama) 10
3. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 5