Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Barajlar | YES 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN BOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Grv. Mustafa Özsağır Arş. Grv. Kadir Kocaman |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Su kaynaklarından ekonomik olarak istifade edilmesi açısından Hidroelektrik Enerji Üretiminin rolü çok büyüktür. Zira hidroelektrik enerji, ülke kaynaklarının kullanılması ile üretildiği için, dışa bağımlı değildir. Dünyada ve Türkiye’ de çeşitli yenilenebilir enerji kaynakları arasında hidrolik gücün büyük bir paya sahip olduğu bilinmektedir. TEİAŞ 2013 verilerine göre %34.8 ile Türkiye’nin en büyük kurulu enerji gücü hidrolik enerji ile sağlanmaktadır. Bu temel bilgiler ışığında söz konusu dersin amacı; hidrolik enerji kaynağını üretme amacı ile yapılan barajların yenilenebilir enerji kaynakları arasındaki önemi, baraj yeri ve tipi seçimi, baraj güvenliği gibi alanlarda bazı temel konuların öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Baraj ve hidroelektrik santrallere giriş, Baraj ve hidroelektrik santrallerin tarihsel gelişimi, Türkiye’ de baraj mühendisliği, Hidrolik enerjinin elektrik enerjisine dönüşümü, Baraj tipleri, Baraj yeri ve rezervuar alanında yapılan çalışmalar, Baraj yeri seçimi, Baraj rezervuar alanı, Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları, Baraj gövdesi, Savaklar, Su alma yapıları, Baraj güvenliği. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Barajları tanır ve sınıflandırır | Anlatım, | |
2 | Baraj yerinde yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, | |
3 | Baraj rezervuar alanında yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, | |
4 | Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, | |
5 | Baraj güvenliği hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Baraj ve hidroelektrik santrallere giriş | |
2 | Baraj ve hidroelektrik santrallerin tarihsel gelişimi | |
3 | Türkiye’ de baraj mühendisliği | |
4 | Hidrolik enerjinin elektrik enerjisine dönüşümü | |
5 | Baraj tipleri | |
6 | Baraj yeri ve rezervuar alanında yapılan çalışmalar | |
7 | Baraj yeri seçimi | |
8 | Baraj rezervuar alanı | |
9 | Ara sınav | |
10 | Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları | |
11 | Baraj gövdesi | |
12 | Savaklar | |
13 | Su alma yapıları | |
14 | Baraj güvenliği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sabis Sistemine Yüklenmektedir |
Ders Kaynakları | George S. Steffen, Samuel M. Candelaria, David Stapledon, Graeme Bell, Mark Foster, “Geotechnical Engineering of Dams”, CRC Press, London, (2014). Bikash Pandey, Ajoy Karki, “HYDROELECTRIC ENERGY, Renewable Energy and the Environment”, CRC Press, Boca Raton, (2016). Bryan Leyland, “Small Hydroelectric Engineering Practice” 1st Edition, CRC Press/Balkema (2014) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Barajları tanır ve sınıflandırır | ||||||
2 | Baraj yerinde yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
3 | Baraj rezervuar alanında yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
4 | Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
5 | Baraj güvenliği hakkında bilgi sahibi olur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |