Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Diyabet Biyokimyası | TBK 620 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen Seçmeli Ders yoktur. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET RAMAZAN ŞEKEROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Glikoz ve İnsülin metabolizmasının öğrenilmesi, diyabet tanısının konulması, diyabete bağlı meydana gelen biyokimyasal yolaklardaki değişimşimlerin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Diyabetin sınıflandırılması, toleransın tanımı, oral glukoz tolerans testi, intravenöz glukoz tolerans testi, insülinin etki mekanizması, insüline karşı doku direnci, diyabette bozulan biyokimyasal yolaklar, nonenzimatik glikozillenme, poliol yolunun aktivasyonu, oral ve intravenöz tolerans testlerinin değerlendirilmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Diyabet tanısı ve sınıflandırılmasını öğrenir | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | İnsülin sentezi, etki mekanizmasını öğrenir | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Glukoz metabolizmasının kontrolünü öğrenir | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Diyabette potansiyel önemi olan çeşitli analitleri öğrenir | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Diyabetin sınıflandırılması | |
2 | Glukoz homeostazının düzenlenmesi | |
3 | İnsülin sentezi, reseptörü yapısı, etki mekanizması | |
4 | İnsülin direncinin moleküler mekanizması | |
5 | Diyabet ve non enzimatik glikasyon | |
6 | Diyabette poliol yolunun aktivasyonu | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Diyabet için glukoz analizi | |
9 | Diyabette Oral Glukoz Tolerans Testi (OGTT) | |
10 | Diyabette idrar glukozu, keton cisimleri | |
11 | Diyabette genetik markerler | |
12 | Diyabette mikroalbüminüri | |
13 | Diyabette potansiyel önemi olan çeşitli analitler | |
14 | Diyabette bozulan biyokimyasal yolaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Döküman olarak öğrencilere verilecektir. |
Ders Kaynakları | 1-Tietz Klinik Kimyada Temel İlkeler .Carl A. Burtis.Palme Yayınevi.2005 2-İnsan Biyokimyası. Taner Onat. Palme Yayınevi.2006 3-Lehninger Biyokimyanın İlkeleri. David Nelson , Michael M. Cox. Palme Yayınevi.2016 4-Lippincott Biyokimya. Denise Ferrier Richard Harvey. Nobel Tıp Kitabevi.2016 5-Klinik Biyokimya. Michael L. Bishop.Akademisyen Tıp Kitapevi.2016 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında ayrıntılı biyomolekül ve metabolizma bilgilerine sahiptir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir | X | |||||
2 | Biyokimya alanına özgü rutin analitik ölçüm yöntemleri bu yöntemlerin farklarını, kullanım alanları vb. laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır | X | |||||
3 | Biyokimya alanı ile ilgili güncel konularda seminer sunabilir, çalışma planlayabilir. | X | |||||
4 | Biyokimya alanındaki bir makaleyi okur, anlar, yorumlar, eleştirebilir. | X | |||||
5 | Biyokimya alanında teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak ilgili çalışmaları planlar, deneysel yaklaşımları uygular, çalışma sonucunda verilerini istatiksel olarak analiz edebilir, sonuçlarını raporlayabilir, çalışmayı yayın aşamasına getirebilir. | X | |||||
6 | Biyokimya alanına özgü spesifik ölçüm yöntemleri bu yöntemlerin farklarını, kullanım alanlarını bilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Diyabet tanısı ve sınıflandırılmasını öğrenir | 5 | 3 | 3 | 1 | 2 | 0 |
2 | İnsülin sentezi, etki mekanizmasını öğrenir | 5 | 2 | 3 | 3 | 1 | 0 |
3 | Glukoz metabolizmasının kontrolünü öğrenir | 5 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0 |
4 | Diyabette potansiyel önemi olan çeşitli analitleri öğrenir | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 4 | 112 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |