Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Önleyici Rehberlik ve Stres Yönetimi ORH 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ruh Sağlığını koruma ve sürdürme, Kaygı ve stresle başa çıkma becerilerinin kazandırılması.

Dersin İçeriği

Psikolojik Kuramlara Göre İnsan Doğası, Ruh sağlığının tarihi, Tedavi yaklaşımları, Kültürel açıdan Ruh sağlığı,, Ruh Sağlığı ve kişilik, Ruh sağlığı ve benlik, Ruh sağlığını koruma, Ruh sağlığını zenginleştirme, Ruh sağlığını sosyal eğitsel ve mesleki yaşama olan yansımaları, Ruh sağlığı düzeyini testler, görüşme ve davranışsal olarak test etme Vücudumuz ve Stres, Zihinsel Boyut, Duygular ve Limbik Sistem, Duygu Yönetimi ve Stres Yönetimi Stratejileri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ruh Sağlığının tanımlar Anlatım,
2 Ruh sağlığını bozan kişisel ve sosyal faktörleri bilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Ruh sağlığını koruma ve sürdürmeye yönelik faktörleri tanımlayabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Ruh sağlığının bozulma sürecini fark edebilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Uyumsuz davranışları tanımlayabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Kaygı ve stresle başa çıkma becerilerini ifade eder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
7 Kaygı ve strese yol açan etmenleri tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
8 Stresin sosyo ekonik ve sosyo kültürel sebeplerini tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
9 Stresle başa çıkma yollarını değerlendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
10 Stresin genel insan iletişimine etkisini tanımlar Anlatım, Beyin Fırtınası,
11 Stresin genel iş verimine etkisini yorumlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
12 Stres verici ortamlar ve bu ortamlarla yüzleşme konusunu yorumlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikolojik Kuramlara Göre İnsan Doğası
2 Geçmişten Günümüze Ruh sağlığı Strese Bilimsel Yaklaşım
3 Ruh Sağlığının Geçmişten Günümüze tedavi yaklaşımları Meslekler ve Stres
4 Gelişimsel süreçte ruh sağlığı Değişim ve Stres
5 Potansiyel olarak ruh sağlı düzeyini testler, görüşme ve davranışsal olarak test etme Kişilik Tipi ve Stres
6 Ruh sağlığını korumaya yönelik etkinlikler Vücudumuz ve Stres
7 Ruh sağlığını zenginleştirmeye ilişkin etkinlikler Zihinsel Boyut
8 Ruh sağlığı birey ve toplum Duygular ve Limbik Sistem
9 Stresin Tanımı ve Niteliği Duygu Yönetimi
10 Psikolojik Sağlamlık
11 Stres Yönetimi Stratejileri
12 Gerilim Hareketleri Yoga ve Meditasyon
13 Ruh sağlığını sosyal eğitsel ve mesleki yaşama olan yansımaları
14 Genel Tekrar.
Kaynaklar
Ders Notu

Amerikan Psikiyatri Birliği (2007), Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı, Çev., E. Köroğlu, Dördüncü Yeniden Gözden Geçirilmiş Tam Metin (DSM-IV-TR), Amerikan Psikiyatri Birliği, Washington DC, 2000, Hekimler Yayın Birliği, Ankara

Ders Kaynakları

Gerland Gunilla, Gerçek Bir İnsan, Sistem Yayıncıllık, 2000.
Öztürk Orhan, Ruh Sağlığı Bozuklukları, Nobel Yayın Dağıtım, 2004.
Atkinson, Rita L., Atkinson Richard C. Psikolojiye Giriş. Arkadaş Yayınları. 2008.
Burger Jerry M., Kişilik, Kaknüs yayınları, 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Önleyici rehberlik hizmetleri alanıyla ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere sahip olur.
2 Önleyici rehberlik hizmetleri alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
3 Önleyici rehberlik hizmetleri alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.
4 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında araştırma planlama, uygulama ve yapma becerisine sahip olur.
5 Önleyici rehberlik hizmetlerinin uygulamadaki yansımalarını değerlendirir.
6 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında akademik kurallara uygun yayım hazırlar.
7 Önleyici rehberlik hizmetleri alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılacak olası aksaklık için bireysel ve ekip olarak sorumluluk ve inisiyatif alır.
8 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında proje veya hedefi planlar ve yönetir.
9 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.
10 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Ruh Sağlığının tanımlar
2 Ruh sağlığını bozan kişisel ve sosyal faktörleri bilir
3 Ruh sağlığını koruma ve sürdürmeye yönelik faktörleri tanımlayabilir.
4 Ruh sağlığının bozulma sürecini fark edebilir
5 Uyumsuz davranışları tanımlayabilir.
6 Kaygı ve stresle başa çıkma becerilerini ifade eder.
7 Kaygı ve strese yol açan etmenleri tanır.
8 Stresin sosyo ekonik ve sosyo kültürel sebeplerini tanımlar.
9 Stresle başa çıkma yollarını değerlendirir.
10 Stresin genel insan iletişimine etkisini tanımlar
11 Stresin genel iş verimine etkisini yorumlar.
12 Stres verici ortamlar ve bu ortamlarla yüzleşme konusunu yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 7 112
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 200
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8
Dersin AKTS Kredisi 6