Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İş ve İşsizlik Psikolojisi KPD 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ
Dersi Verenler Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet MAKAS

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencinin, İş yaşamının psikolojik boyutlarıyla tanışmasını sağlamaktır. Özellikle insan kaynakları konusunda uzmanlaşacak olanlara, iş ve çalışan özelliklerinin birbiriyle uyumunun örgütsel etkinlik ve çalışan mutluluğu bakımından önemi ve bunun sağlanma yolları hakkında bilgi sunmaktır

Dersin İçeriği

İş, İşsizlik, İş ve işsizlik Psikolojisi, Örgüt psikolojisi, örgütsel tutum ve davranışlar, işe güdülenme

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İş analizinin yapılması gereğini, özellikle çalışanlar açısından önemini ve ne tür işlerin nasıl analiz edilebileceğini açıklayabilecektir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Hangi iş ve amaç için hangi analiz tekniğinim uygun olduğunu belirler. Anlatım, Tartışma,
3 Her yöntem ve tekniğin uygulanma koşullarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Personel Eğitimi sürecini Psikoloji´nin Öğrenme ilkeleri açısından açıklar, bu konudaki yöntem ve teknikleri bilir ve karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Performans değerleme sürecinin çalışan ve yönetim açısından önemini ve bu süreçte kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar ve karşılaştırır. Anlatım, Tartışma,
6 Güdülenme kavramını tanımlar; çalışma yaşamında güdülenmenin önemini açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası,
7 Güdülenme Kuramlarını açıklar ve karşılaştırır. Anlatım, Tartışma,
8 Örgütlerde etkin güdüleme uygulamalarını açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
9 Uygun iş çevresi koşullarını belirler; bunun gereğini ve sağlanma yollarını açıklar. Anlatım, Tartışma,
10 İşsizlik ve emekliliği tanımlar; psikolojik boyutlarını tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İş kavramı ve önemi
2 Pozitif psikoloji bakış açısı ile çalışma ve mutluluk
3 İşsizlik
4 İşsizliğin teorik temelleri
5 İş Arama Davranışı
6 Performans Değerleme
7 Ara sınav
8 Örgüt Psikolojisine giriş;Örgütsel tutum ve davranışlar
9 İşe Güdüleme
10 İş çevresi koşulları
11 İşin Fiziksel, Sosyal ve Zamana İlişkin Koşullarının Çalışanlara Uyarlanması
12 İş dizaynı
13 İşsizlik ve Emeklilik Psikolojisi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Sümer, N., Solak, N. ve Harma, M. (2013). İşsiz Yaşam, İşsizliğin ve İş Güvencesizliğinin Birey ve Aile Üzerindeki Etkileri. Koç Üniversitesi Yayınları.

Ders Kaynakları

Bilgin,L.(1994) Endüstri ve Örgüt Psikolojisi Ders Notları. Eskişehir.

Tınar,M.Y.( 1996)Çalışma Psikolojisi.İzmir

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kariyer danışmanlığı alanıyla ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere sahip olur.
2 Kariyer danışmanlığı alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
3 Kariyer danışmanlığı alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.
4 Kariyer danışmanlığı alanında araştırma planlama, uygulama ve yapma becerisine sahip olur.
5 Kariyer danışmanlığı alanının uygulamadaki yansımalarını değerlendirir.
6 Kariyer danışmanlığı alanında akademik kurallara uygun yayım hazırlar.
7 Kariyer danışmanlığı alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılacak olası aksaklık için bireysel ve ekip olarak sorumluluk ve inisiyatif alır.
8 Kariyer danışmanlığı alanında proje veya hedefi planlar ve yönetir.
9 Kariyer danışmanlığı alanında yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.
10 Kariyer danışmanlığı alanında gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11 Kariyer danışmanlığı alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 İş analizinin yapılması gereğini, özellikle çalışanlar açısından önemini ve ne tür işlerin nasıl analiz edilebileceğini açıklayabilecektir.
2 Hangi iş ve amaç için hangi analiz tekniğinim uygun olduğunu belirler.
3 Her yöntem ve tekniğin uygulanma koşullarını açıklar.
4 Personel Eğitimi sürecini Psikoloji´nin Öğrenme ilkeleri açısından açıklar, bu konudaki yöntem ve teknikleri bilir ve karşılaştırır.
5 Performans değerleme sürecinin çalışan ve yönetim açısından önemini ve bu süreçte kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar ve karşılaştırır.
6 Güdülenme kavramını tanımlar; çalışma yaşamında güdülenmenin önemini açıklar
7 Güdülenme Kuramlarını açıklar ve karşılaştırır.
8 Örgütlerde etkin güdüleme uygulamalarını açıklar.
9 Uygun iş çevresi koşullarını belirler; bunun gereğini ve sağlanma yollarını açıklar.
10 İşsizlik ve emekliliği tanımlar; psikolojik boyutlarını tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 7 112
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 190
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,6
Dersin AKTS Kredisi 6