Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kaynak Metalurjisi ve Tahribatsız Muayene | MMM 417 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. UĞUR ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. UĞUR ŞEN, Dr.Öğr.Üyesi DENİZ GÜLTEKİN, |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi Deniz Gültekin |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | 1.Kaynak işleminin temel prensiplerini anlatmak, 2. Kaynak yöntemlerinin genel esaslarını anlatmak, 3. Elektrot tiplerini tanıtmak, 4. Kaynak sırasında meydana gelen metalurjik değişiklikleri anlatmak, 5. Kaynak hatalarını, nedenlerini ve önleme metotlarını açıklamak. 6. Kaynaklı konstrüksiyonda tahribatlı tahribatsız muayene yöntemlerini öğrenmek |
Dersin İçeriği | Kaynağın tanımı ve önemi, kaynak yöntemlerinin sınıflandırılması, ergitme kaynak yöntemleri, katı hal kaynak yöntemleri, ısı tesiri altındaki bölge, kaynak kabiliyeti, kaynak hataları, kaynaklı parçalarda meydana gelen distorsiyonlar, Kaynaklı imalat prensipleri, kaynak hatalarının tespiti ve değerlendirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaynak teknolojisi ve genel prensiplerini öğrenerek kaynak yöntemlerini sınıflandırabilme. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Basınç ve ergitme temelli kaynak süreçlerini anlayarak uygun yöntemi seçebilme. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Kaynak işlemleri sırasında kullanılan ekipmanları ve malzemeleri (örneğin elektrotlar ve koruyucu gazlar) tanıyabilme. | Tartışma, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Kaynak metalurjisi ve kaynaklanabilirlik kavramlarını anlayarak malzemelerin davranışlarını analiz edebilme. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Kaynak sırasında oluşan yapısal değişiklikleri, özellikle ITAB ve katılaşma süreçlerini değerlendirebilme. | Problem Çözme, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Kaynak hatalarını tanımlayarak bu hataların oluşum nedenlerini belirleyebilme. | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Tahribatsız muayene yöntemleri ve kısıtlamaları, elle gözle muayene | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Ultrasonik, radyografik, manyetik parçacık ve penetrant gibi tahribatsız muayene tekniklerini uygulayabilme. | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | |
9 | Kaynaklı yapıların kalite kontrol süreçlerini anlayarak uygun değerlendirme ve analizleri yapabilme. | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kaynak teknolojisine giriş | |
2 | Basınç kaynağı metotları (dövme kaynağı, sürtünme kaynağı, direnç kaynağı) | |
3 | Basınç kaynağı metotları (direnç kaynağı) | |
4 | Ergitme kaynağı metotları (gaz ergitme kaynağı) | |
5 | Ark kaynağı | |
6 | Kaynak elektrotları | |
7 | Elektron demet kaynağı, plazma kaynağı) | |
8 | Koruyucu gaz kaynak yöntemler | |
9 | Kaynak metalurjisine giriş ve Kaynaklanabilirlik | |
10 | Kaynak metalinin katılaşması ve ısı tesiri altındaki bölge (ITAB) | |
11 | Kaynak hataları ve tahribatlı muayene yöntemleri | |
12 | Tahribatsız muayene yöntemleri ve kısıtlamaları, elle gözle muayene | |
13 | Ultrasonik muayene ve penetran sıvı | |
14 | Radyografi ve manyetik partikül muayene yöntemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) W. Galvery, F. Marlow, Welding Essentials: Questions and Answers, 2nd.Ed. Industrial Press, Inc. USA, 2007. 2) K. Weman, Welding process handbook, CRC Pres, Cambridge, 2003. 3) ASM Handbook, Welding, Brazing and Soldering, Vol 6. ASM International, USA, 2003. 4) S. Kalpakjian, Manufacturing processes for engineering materials, Prentice Hall, N.J., 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaynak teknolojisi ve genel prensiplerini öğrenerek kaynak yöntemlerini sınıflandırabilme. | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
2 | Basınç ve ergitme temelli kaynak süreçlerini anlayarak uygun yöntemi seçebilme. | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
3 | Kaynak işlemleri sırasında kullanılan ekipmanları ve malzemeleri (örneğin elektrotlar ve koruyucu gazlar) tanıyabilme. | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
4 | Kaynak metalurjisi ve kaynaklanabilirlik kavramlarını anlayarak malzemelerin davranışlarını analiz edebilme. | 2 | 3 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||||||||||||||||||
5 | Kaynak sırasında oluşan yapısal değişiklikleri, özellikle ITAB ve katılaşma süreçlerini değerlendirebilme. | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||||||
6 | Kaynak hatalarını tanımlayarak bu hataların oluşum nedenlerini belirleyebilme. | 4 | 4 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
7 | Tahribatsız muayene yöntemleri ve kısıtlamaları, elle gözle muayene | 4 | 4 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
8 | Ultrasonik, radyografik, manyetik parçacık ve penetrant gibi tahribatsız muayene tekniklerini uygulayabilme. | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||||||
9 | Kaynaklı yapıların kalite kontrol süreçlerini anlayarak uygun değerlendirme ve analizleri yapabilme. | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 25 | 400 |
Toplam İş Yükü | 436 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 17,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |