Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metallerin Isıl İşlemi | MMM 413 | 7 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN, Prof.Dr. MEDİHA İPEK, Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ALTINSOY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Amaçlarıyla temel ısıl işlem operasyonlarını öğretmek ve bunları uygulayabilme beceri ve cesareti kazandırmak |
Dersin İçeriği | Haftalık ders içeriği verilmiştir |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Isıl işlem ilke ve temel operasyonlarını kavrar ve endüstriyel olarak uygular. | ||
2 | Faz diyagramlarını, TTT ve CCT diyagramlarını kavrar ve uygular. | ||
3 | Martenzitik dönüşümü (sertleştirme) işlemini kavrar. | ||
4 | Sertleşebilirlik kavramını anlar ve uygular. | ||
5 | Yüzey sertleştirme tekniklerini kavrar. | ||
6 | Isıl işlemde risk analizi yapar. | ||
7 | Çökelti sertleştirmesi ısıl işlemini kavrar. | ||
8 | Mikroyapı-özellik optimizasyonu ve malzeme seçimi yapar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Isıl işlem ve malzeme imalat teknolojileri | |
2 | Fe-C denge diyagramı ve alaşım elementlerinin etkisi | |
3 | TTT-CCT (zaman-sıcaklık-dönüşüm, sürekli soğumada dönüşüm) diyagramları ve alaşım elementlerinin etkisi | |
4 | Isıl işlem ortamları | |
5 | Temel ısıl işlem operasyonları-1. | |
6 | Temel ısıl işlem operasyonları-2 | |
7 | Sertleşme ve martenzitik dönüşüm, su verme ortamları | |
8 | Temperleme, sıfıraltı işlemler ve ısıl işlemde risk analizi | |
9 | Kritik sıcaklıklar arası işlem (dual faz işlemi) | |
10 | Takım malzemelerde ısıl işlem ve takım hasarları, ısıl işlem hataları | |
11 | Yüzey sertleştirme işlemleri-1 | |
12 | Yüzey sertleştirme işlemleri-2 | |
13 | Çökelti sertleştirmesi (yaşlanma), Al ve Cu alaşımlarının ısıl işlemleri | |
14 | Yeniden kristalleştirme tavlaması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Metallerin Isıl İşlemi Sakarya Üniversitesi, Ders Notu (SABİS sisteminde paylaşılmaktadır) |
Ders Kaynakları | 1.George Krauss, Steels: Heat Treatment and Processing Principles, ASM, Ohio, 1989. 2. T Savaşkan, Malzeme Bilgisi ve Muayenesi, 3. Baskı, Akademi Kitapevi, Trabzon, 2004 3. G. E. Totten (Ed.), Steel Heat Treatmen:, Metallurgy and Technologies (2nd Ed.), Taylor & Francis, Boca Raton, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Isıl işlem ilke ve temel operasyonlarını kavrar ve endüstriyel olarak uygular. | 4 | 3 | 3 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||
2 | Faz diyagramlarını, TTT ve CCT diyagramlarını kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Martenzitik dönüşümü (sertleştirme) işlemini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Sertleşebilirlik kavramını anlar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Yüzey sertleştirme tekniklerini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Isıl işlemde risk analizi yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Çökelti sertleştirmesi ısıl işlemini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Mikroyapı-özellik optimizasyonu ve malzeme seçimi yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |