Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metalurji Malzeme Mühendisliği Laboratuvarı II | MMM 308 | 6 | 0 + 4 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ALTINSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Yunus Emre TANIŞ, Araş. Gör. Erhan DURU, Araş. Gör. Esma UZUN, Öğr. Gör. İ. Fatih KEKİK, Öğr. Gör. Zeynep KÜÇÜKAKÇA MERAL, Araş. Gör. Sezer TAN, Araş. Gör. Bahadır AYDIN. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, Lisans Öğrencilerine metalurji ve malzeme mühendisliğinin temel uygulamalarını kavratmak ve malzeme bilimi, metalografi, X-ışınları analizi, Seramik bilimi (Sırlama, Slip Döküm, Sinterleme, Seramik Toz Üretimi), mekanik özellikler, metallerin ısıl işlemi ve üretim metalurjisi (termal sprey ve akımlı-akımsız elektro kompozit kaplamalar, kimyasal çöktürme, cevherlerin kavrumu vb), tahribatsız muayene ile alakalı derslerde teorik olarak öğretilen bilgilerin ilgili endüstriyel standartlara uygun şekilde pratik uygulamasının yaptırılması, standartların öğrencilere kavratılmasıdır. Ayrıca, öğrencilerin bilgilerini tasarım ve uygulamalar yönünde kullanmalarını sağlamak; bu deneylerde öğrenciye mühendislik bilgilerini uygulama, laboratuvar çaplı deney tasarlayıp yürütebilme ve deney sonuçlarını analiz etme becerisi kazandırmak; endüstride karşılacak problemleri tanımak; öğrenciye takım çalışması ve sözlü - yazılı iletişim kurabilme becerisi kazandırmak bu dersin amaçları dahilindedir.
|
Dersin İçeriği | Dersin içeriği aşağıdaki deneylerden oluşmaktadır. - Isıl İşlem-2 (Yeniden Kristalleşme, Çökelme Sertleşmesi (Yaşlandırma)), -Metalografik İnceleme-2 (Makro inceleme, Alüminyum ve Bakır alaşımlarının mikroyapı incelemesi), -Metalik Malzemelerin Mekanik Deneyleri-2 (Basma, Yorulma, Aşınma), -Döküm-2 (Alüminyum Dökümü, Döküm Simülasyonu), -Termal Sprey Kaplamalar, -Kimyasal çöktürme yolu ile seramik toz üretimi, -Slip Döküm ve Sırlama, -Sinterleme ve karakterizasyon, - Akımlı-akımsız, atımlı (pulse) ve elektrokompozit kaplama uygulamaları, - Cevherlerin Kavurma reaksiyonları, - Tahribatsız muayene.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzeme Bilimi, tahribatsız muayene teknikleri, malzemelere uygulanan mekanik işlemler, ısıl işlem, termal sprey ve elektrolitik akımlı-akımsız kaplamalar ve döküm teknikleri hakkında bilgi sahibi olunur ve pratik uygulama yapılabilir. | ||
2 | Metalografi, x-ışınları analizi, seramik bilimi gibi derslerde teorik olarak öğretilen derslerin pratik uygulaması yapılabilir. | ||
3 | Üretim yöntemleri ile üretim parametreleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve deney sonuçlarının yorumlanabilmesi | ||
4 | Laboratuvar çaplı deney tasarlayıp yürütebilme, proses dizaynı ve seçimi konusunda bilgi sahibi olunması. | ||
5 | Yazılı ve sözlü iletişim becerileri deneylerden önce, sonra ve deney sırasında yapılan konuşmalar ve deney sonuçlarının yazılı bir rapor olarak hazırlanması | ||
6 | İlgili deneylerin hangi ulusal/uluslararası standartlara göre yapıldığının kavranması |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvarlarda Uyulacak Genel Kurallar | |
2 | Laboratuvar İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgilendirme ve Sınavlar | |
3 | Isıl İşlem-2 (Demir Dışı Malzemelerin Çökelme Sertleşmesi-ASTM B918M-20a standardını baz alarak; Metallerin Yeniden Kristallenmesi) | |
4 | Metalografik İnceleme-2 (Makro inceleme-TSE EN ISO 17639 standardına uygun şekilde; Alüminyum ve Bakır alaşımlarının mikroyapı incelemesi) | |
5 | Metalik Malzemelerin Mekanik Deneyleri-2 (Basma-ASTM E9-19 a uygun şekilde, Yorulma-ASTM E1823-24a standardını temel alarak, Aşınma) | |
6 | Döküm-2 (Alüminyum Dökümü-TSE EN 1559-4 e uygun şekilde, Döküm Simülasyonu) | |
7 | Termal Sprey Kaplamalar (BS EN ISO 1419-2001, ASTM E1920-03(2014) standartları ve AWS-C2.25 XX prosedürüne uygun olarak) | |
8 | Slip Döküm ve Sırlama (ASTM WK87740 ve ASTM D1084, D4212-2 standartlarını temel alarak) | |
9 | Sinterleme ve karakterizasyon | |
10 | Kimyasal çöktürme yolu ile seramik toz üretimi | |
11 | Akımlı-akımsız, atımlı (pulse) ve elektrokompozit kaplama uygulamaları (ASTM D2794 ve ASTM D6577-15 standartlarına uygun şekilde) | |
12 | Cevherlerin Kavurma reaksiyonları | |
13 | Tahribatsız muayene (TSE EN 13018, TSE EN ISO 3452-1 standartlarını temel alacak şekilde) | |
14 | Telafi Deneyleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları dönem başında toplu olarak SABİS e yüklenecektir. |
Ders Kaynakları | -Malzeme ve Metalurji Laboratuvarı-II Deney Föyü |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | X | |||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzeme Bilimi, tahribatsız muayene teknikleri, malzemelere uygulanan mekanik işlemler, ısıl işlem, termal sprey ve elektrolitik akımlı-akımsız kaplamalar ve döküm teknikleri hakkında bilgi sahibi olunur ve pratik uygulama yapılabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Metalografi, x-ışınları analizi, seramik bilimi gibi derslerde teorik olarak öğretilen derslerin pratik uygulaması yapılabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Üretim yöntemleri ile üretim parametreleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve deney sonuçlarının yorumlanabilmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Laboratuvar çaplı deney tasarlayıp yürütebilme, proses dizaynı ve seçimi konusunda bilgi sahibi olunması. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Yazılı ve sözlü iletişim becerileri deneylerden önce, sonra ve deney sırasında yapılan konuşmalar ve deney sonuçlarının yazılı bir rapor olarak hazırlanması | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | İlgili deneylerin hangi ulusal/uluslararası standartlara göre yapıldığının kavranması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 208 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |