Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi OEO 310 6 1 + 4 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yoktur.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel eğitim hizmetlerinin sağlandığı kurumlarda okul deneyimi kazanma

Dersin İçeriği

Özel eğitim hizmetlerinin sağlandığı kurumlarda okul deneyimi kazanma; eğitim-öğretim hizmetlerine katılma; özel eğitim hazırlık çalışmalarım planlama; eğitim ortamlarında sımf öğretmeni, rehber öğretmen ve diğerleriyle işbirliği yapma; eğitim ortamlarında sımf yönetme; öğretimsel uyarlamalar yapma; öğretimi yürütme; yürütülen uygulamaların sımf içi sunumlarım gerçekleştirme; karşılaşılan sorunlara ilişkin öneriler geliştirme ve uygulama.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye’deki ilköğretim okullarının yapısını, işleyişini ve öğretim programlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türkiye’deki Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Eğitim ortamlarında doğal destek sağlayan kaynakları açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Eğitim ortamlarında rol oynayan eğitim ekipleri ve işbirlikçi çalışmalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Eğitim ortamlarında yapılabilecek gereksinim belirleme çalışmalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Eğitim ortamlarında yapılabilecek çevre, materyal ve öğretim uyarlamalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Gözlem yaptığı eğitim ortamına ve özel gereksinimli öğrenciye yönelik rapor hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme Gözlem Kılavuzu
2 Kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme Gözlem Kılavuzu
3 Kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme Gözlem Kılavuzu
4 Kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme Gözlem Kılavuzu
5 Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme Gözlem Kılavuzu
6 Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme Gözlem Kılavuzu
7 Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme Gözlem Kılavuzu
8 Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme Gözlem Kılavuzu
9 Arasınav Gözlem Kılavuzu
10 Gözlemleri paylaşma ve tartışma Gözlem Kılavuzu
11 Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma Gözlem Kılavuzu
12 Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma Gözlem Kılavuzu
13 Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma Gözlem Kılavuzu
14 Final Gözlem Kılavuzu
Kaynaklar
Ders Notu

İlgili ders notu

Ders Kaynakları

Batu, S., ve İftar, G. K., (2002), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık.

Bilgic, E. (2016)  Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap.

Kırcaali-ftar, G. ve Uysal, A. Zihin Özürlü Öğrencilere Özel Eğitim Danışmanlığı Aracılığıyla Uygulanan Resimli Fişlerle Okuma-Yazma Öğretiminin Etkililiği,
Özel Eğitim Dergisi, 2, 3: 3-13, 1999.
*Akyol, H. (1997). Ögrenme Güçlügü Olan Çocuklara Okuma Yazma Ögretimi. Milli Egitim. Ekim- Kasım- Aralık. Sayı,136
*Ferah,A. (2008) Türkçe ilkokuma yazmayı öğrenme. Ankara: Nobel
*Baydık, B. (2002). Okuma güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin sözcük okuma becerilerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
*Baydık, B. ve Bahap Kudret, Z. (2012). Öğretmenlerin ses temelli cümle yönteminin etkilerine ve öğretim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 1-22.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türkiye’deki ilköğretim okullarının yapısını, işleyişini ve öğretim programlarını değerlendirir. 5 5
2 Türkiye’deki 5 5 5
3 Eğitim ortamlarında doğal destek sağlayan kaynakları açıklar. 5 5 5
4 Eğitim ortamlarında rol oynayan eğitim ekipleri ve işbirlikçi çalışmalarını açıklar. 5 5 5
5 Eğitim ortamlarında yapılabilecek gereksinim belirleme çalışmalarını açıklar. 5 5
6 Eğitim ortamlarında yapılabilecek çevre, materyal ve öğretim uyarlamalarını açıklar. 5 5 5 5 5
7 Gözlem yaptığı eğitim ortamına ve özel gereksinimli öğrenciye yönelik rapor hazırlar. 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 75
1. Final 25
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 4 5 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5