Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşitme ve Görme Yetersizliği | OEO 104 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin işitmenin doğası, işitme yetersizliği olan bireyler ile görmenin doğası ve görme yetersizliği olan bireylere ilişkin bilgi (eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı, nedenleri) kazandırmak amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin bu konuda ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | İşitme yetersizliği olan bireyler; işitmenin doğası; görme yetersizliği olan bireyler; görmenin doğası; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenleri; tarama/tamlama; akademik ve akademik olmayan özellikler; eğitim-öğretim ortamları; ailelerin özellikleri; işitme yetersizliği olan bireye bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; görme yetersizliği olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar;ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İşitme ve görme yetersizliğinin nedenlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
5 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireylere ilişkin yardımcı teknolojileri anlatır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Görme ve duymanın nasıl gerçekleştiğini açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitme Yetersizliği Olan Bireyler İle İlgili Temel Kavramlar ve Terimler | |
2 | İşitmenin Doğası, İşitme Yetersizliği Olan Bireylerin Tanılanması ve Sınıflandırılması | |
3 | İşitme Yetersizliği, Nedenleri ve Sınıflandırılması | |
4 | İşitme Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimlerinin Tarihçesi | |
5 | İşitme Kaybının Gelişimsel Etkileri | |
6 | İşitme Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimleri, Eğitim Ortamları ve Eğitimde Kullanılan Yöntemler | |
7 | Ülkemizde İşitme Engellilerin Eğitimi | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Görmenin Doğası, Görmenin Fizyolojik ve anatomik alt yapısı | |
10 | Görme Yetersizliği, Nedenleri, Tanılanması ve Sınıflandırılması | |
11 | Görme Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi, Eğitim Ortamları ve Eğitimde Kullanılan Yöntemler | |
12 | Görme Yetersizliğinin Gelişimsel Etkileri | |
13 | Ülkemizde Görme Engellilerin Eğitimi | |
14 | İşitme ve Görme Yetersizliği Olan Bireyler İçin Toplumsal ve Yasal Düzenlemeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | "İşitme Yetersizliği ve Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri - Pelin Piştav Akmeşe""İşitme ve Görme Yetersizliği - Hasan Gürgür, Pınar Şafak" |
Ders Kaynakları | TÜFEKÇİOĞLU, U. Işitme, konuşma Ve Görme Sorunlari Olan Çocuklarin Eğitimi. Anadolu Universitesi. Şafak, P. (2012). Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık. "İşitme Yetersizliği ve Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri - Pelin Piştav Akmeşe""İşitme ve Görme Yetersizliği - Hasan Gürgür, Pınar Şafak" |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İşitme ve görme yetersizliğinin nedenlerini kavrar. | |||||||||||||||
2 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır. | |||||||||||||||
3 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır. | |||||||||||||||
4 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar. | |||||||||||||||
5 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireylere ilişkin yardımcı teknolojileri anlatır. | |||||||||||||||
6 | İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar. | |||||||||||||||
7 | Görme ve duymanın nasıl gerçekleştiğini açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 15 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |