Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşitme ve Görme Yetersizliği OEO 104 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste öğrencilerin işitmenin doğası, işitme yetersizliği olan bireyler ile görmenin doğası ve görme yetersizliği olan bireylere ilişkin bilgi (eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı, nedenleri) kazandırmak amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin bu konuda ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar hakkında bilgi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

İşitme yetersizliği olan bireyler; işitmenin doğası; görme yetersizliği olan bireyler; görmenin doğası; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenleri; tarama/tamlama; akademik ve akademik olmayan özellikler; eğitim-öğretim ortamları; ailelerin özellikleri; işitme yetersizliği olan bireye bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; görme yetersizliği olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar;ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İşitme ve görme yetersizliğinin nedenlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 İşitme ve görme yetersizliği olan bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır. Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar. Bireysel Çalışma, Anlatım,
5 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylere ilişkin yardımcı teknolojileri anlatır. Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Görme ve duymanın nasıl gerçekleştiğini açıklar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşitme Yetersizliği Olan Bireyler İle İlgili Temel Kavramlar ve Terimler
2 İşitmenin Doğası, İşitme Yetersizliği Olan Bireylerin Tanılanması ve Sınıflandırılması
3 İşitme Yetersizliği, Nedenleri ve Sınıflandırılması
4 İşitme Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimlerinin Tarihçesi
5 İşitme Kaybının Gelişimsel Etkileri
6 İşitme Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimleri, Eğitim Ortamları ve Eğitimde Kullanılan Yöntemler
7 Ülkemizde İşitme Engellilerin Eğitimi
8 Ara Sınav
9 Görmenin Doğası, Görmenin Fizyolojik ve anatomik alt yapısı
10 Görme Yetersizliği, Nedenleri, Tanılanması ve Sınıflandırılması
11 Görme Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi, Eğitim Ortamları ve Eğitimde Kullanılan Yöntemler
12 Görme Yetersizliğinin Gelişimsel Etkileri
13 Ülkemizde Görme Engellilerin Eğitimi
14 İşitme ve Görme Yetersizliği Olan Bireyler İçin Toplumsal ve Yasal Düzenlemeler
Kaynaklar
Ders Notu

 

"İşitme Yetersizliği ve Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri - Pelin Piştav Akmeşe"

"İşitme ve Görme Yetersizliği - Hasan GürgürPınar Şafak"

Ders Kaynakları

TÜFEKÇİOĞLU, U. Işitme, konuşma Ve Görme Sorunlari Olan Çocuklarin Eğitimi. Anadolu Universitesi.

Şafak, P. (2012). Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık.

"İşitme Yetersizliği ve Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri - Pelin Piştav Akmeşe"

"İşitme ve Görme Yetersizliği - Hasan GürgürPınar Şafak"

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 İşitme ve görme yetersizliğinin nedenlerini kavrar.
2 İşitme ve görme yetersizliği olan bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır.
3 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır.
4 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar.
5 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylere ilişkin yardımcı teknolojileri anlatır.
6 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar.
7 Görme ve duymanın nasıl gerçekleştiğini açıklar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
Toplam 15
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Proje / Tasarım 1 5 5
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 89
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,56
Dersin AKTS Kredisi 4