Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek | OEO 102 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Uğur Yassıbaş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin aşağıda belirtilen özelliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır. 1) öğrenme güçlüğü olan bireyler, 2) bireylerin eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırılması 3) nedenleri, yaygınlık ve görülme sıklığı, 4) gelişimsel ve eğitsel özellikleri, 5) Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli olan bireylerin ailelerine yönelik hizmetler, destekler ve yasal haklar |
Dersin İçeriği |
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenme güçlüğü ve özel yetenekli bireyleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Öğrenme güçlüğü ve özel yetenekliliğin biyolojik nedenlerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireyler için geliştirilen yardımcı teknolojileri anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenme güçlüğü nedir? | |
2 | Özel yetenekli olmak ne demektir? | |
3 | Öğrenme güçlüğü olan bireylerin eğitsel ve psikolojik açıdan sınıflandırılması | |
4 | Özel yetenekli bireylerin eğitsel ve psikolojik açıdan sınıflandırılması | |
5 | Öğrenme güçlüğünün ve özel yetenekliliğin tıbbi yaygınlık ve görülme sıklıkları | |
6 | Özel yetenekli bireylerin eğitim-öğretim ortamları | |
7 | Öğrenme güçlüğü olan bireylerin eğitim-öğretim ortamları | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerde yardımcı teknolojiler | |
10 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerde ekip ve işbirliğinin önemi | |
11 | Öğrenme güçlüğü olan bireylere ve ailelerine yönelik tutumlar | |
12 | Özel yetenekli olan bireylere ve ailelerine yönelik tutumlar | |
13 | Ailelere sunulan hizmetler | |
14 | Sağlanan destekler ve yasal hakları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Özkardeş, O. (2004). İki Kere Farklı: Üstün Yetenekli Olan Çocuklarda Özel Öğrenme Güçlüğü Sorunları. Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı içinde (333-347). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 64. Korkmazlar, Ü. (1999). Özel öğrenme bozukluğu (Öğrenme güçlükleri), Ben Hasta Değilim. İstanbul, Nobel Kitabevi, 285-295. Kırcaali-İftar, G. (2002). Öğrenme güçlükleri. Özel eğitim, 57-68. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenme güçlüğü ve özel yetenekli bireyleri tanımlar. | |||||||||||||||
2 | Öğrenme güçlüğü ve özel yetenekliliğin biyolojik nedenlerini tartışır. | |||||||||||||||
3 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır. | |||||||||||||||
4 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar. | |||||||||||||||
5 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireyler için geliştirilen yardımcı teknolojileri anlatır. | |||||||||||||||
6 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar. | |||||||||||||||
7 | Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 30 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |