Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek OEO 102 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Uğur Yassıbaş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin sonunda öğrencilerin aşağıda belirtilen özelliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

1) öğrenme güçlüğü olan bireyler, 2) bireylerin eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırılması 3) nedenleri, yaygınlık ve görülme sıklığı, 4) gelişimsel ve eğitsel özellikleri, 5) Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli olan bireylerin ailelerine yönelik hizmetler, destekler ve yasal haklar 

Dersin İçeriği


Öğrenme güçlüğü/dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bireyler; özel yetenekli bireyler; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenleri, tıbbi, gelişimsel ve eğitsel özellikleri; akademik ve akademik olmayan özellikler; ekip ve işbirliği; eğitim-öğretim ortamları; ailelerin özellikleri; öğrenme güçlüğü/dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bireye, özel yetenekli bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenme güçlüğü ve özel yetenekli bireyleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Öğrenme güçlüğü ve özel yetenekliliğin biyolojik nedenlerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
3 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireyler için geliştirilen yardımcı teknolojileri anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri,
7 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrenme güçlüğü nedir?
2 Özel yetenekli olmak ne demektir?
3 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin eğitsel ve psikolojik açıdan sınıflandırılması
4 Özel yetenekli bireylerin eğitsel ve psikolojik açıdan sınıflandırılması
5 Öğrenme güçlüğünün ve özel yetenekliliğin tıbbi yaygınlık ve görülme sıklıkları
6 Özel yetenekli bireylerin eğitim-öğretim ortamları
7 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin eğitim-öğretim ortamları
8 ARA SINAV
9 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerde yardımcı teknolojiler
10 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerde ekip ve işbirliğinin önemi
11 Öğrenme güçlüğü olan bireylere ve ailelerine yönelik tutumlar
12 Özel yetenekli olan bireylere ve ailelerine yönelik tutumlar
13 Ailelere sunulan hizmetler
14 Sağlanan destekler ve yasal hakları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Özkardeş, O. (2004). İki Kere Farklı: Üstün Yetenekli Olan Çocuklarda Özel Öğrenme Güçlüğü Sorunları. Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı içinde (333-347). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 64.

Korkmazlar, Ü. (1999). Özel öğrenme bozukluğu (Öğrenme güçlükleri), Ben Hasta Değilim. İstanbul, Nobel Kitabevi, 285-295.

Kırcaali-İftar, G. (2002). Öğrenme güçlükleri. Özel eğitim, 57-68.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Öğrenme güçlüğü ve özel yetenekli bireyleri tanımlar.
2 Öğrenme güçlüğü ve özel yetenekliliğin biyolojik nedenlerini tartışır.
3 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır.
4 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar.
5 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireyler için geliştirilen yardımcı teknolojileri anlatır.
6 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar.
7 Öğrenme güçlüğü olan ve özel yetenekli bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
Toplam 30
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 8 8
Toplam İş Yükü 92
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,68
Dersin AKTS Kredisi 4