Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortodonti I | DHF 308 | 3 | 2 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi REFİKA TOPAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi REFİKA TOPAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Büyüme ve gelişimin ortodonti ile birlikte değerlendirilmesi, bireylerin prenatal ve postnatal dönemdeki büyüme ve gelişimi, konjenital, gelişimsel, fonksiyonel, iskeletsel ve dental ortodontik anomalilerin incelenmesi ve değerlendirilmesi ve diş hekimliğinde okluzyon parametrelerinin ve konularının öğrenilmesidir.
|
Dersin İçeriği | Büyüme ve gelişim,ortodontide tanı yöntemleri, süt ve karma dişlenme gelişimi, malokluzyonların sınıflandırılması, ortodontik malokluzyonların etyolojileri, ortodontide koruyucu tedaviler ve erken dönem ortodontik malokluzyonlar
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Prenatal ve postnatal dönenemdeki büyüme ve gelişim, büyüme ve gelişimin ortodontik anomaliler ile ilişkisini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Ortodontik anomalilerin etyolojisini ve özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Oklüzyon hakkında bilgiye sahiptir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortodontiye giriş, Ortodontinin tanımlanması, Ortodontinin büyüme ve gelişim ile ilişkilendirilmesi, Ortodontinin hedefleri | |
2 | Büyüme ve Gelişim, Büyüme ve Gelişim Öğrenilmesinin Önemi, İnsan hayatında prenatal ve postnatal büyüme ve gelişim evreleri | |
3 | Maksilla ve Mandibulanın Embriyonal Büyüme ve Gelişimine Temel Giriş, İlkel Ağız Boşluğunun Oluşumu, İlkel Damağın Oluşumu, İkincil Damağın Oluşumu, Dudak Damak Yarıkları | |
4 | Kemik Oluşumu ve Mekanizması, Kemik Büyüme ve Gelişim Mekanizması, Büyüme Merkezleri ve Büyüme Yerleri, İntramembranöz Kemikleşme, Endokondral Kemikleşme | |
5 | Kemik Büyüme Yerleri, Periosteum, Endosteum, Suturalar, Peridontal Membran, Processus Alveolaris, Moss Fonksiyonel Matriks Teorisi | |
6 | Kemik Büyüme ve Gelişim Mekanizmaları "V" Harfi Prensibine Göre Büyüme ve Yeniden Biçimlenme (Remodelling), Kemik İçinde Yer Değiştirme (Relocation), Kemiğin Bütünüyle Yer Değiştirmesi (Translation) | |
7 | El-Bilek Radyografisinin Değerlendirilmesi ve Büyüme Gelişim Safhalarının Değerlendirilmesi | |
8 | Maksillanın Prenatal Gelişimi | |
9 | Mandibulanın Prenatal Gelişimi | |
10 | Maksilla ve Mandibulanın Postnatal Büyüme ve Gelişiminin Bireylerde Genel Büyüme ile Yüz İskeletinin Büyüme ve Gelişim ile İlişkisi | |
11 | Maksillanın Yerel Büyüme ve Gelişimi, Maksillanın Sagittal Yön Büyüme ve Gelişimi, Maksillanın Vertikal Yön Büyüme ve Gelişimi, Maksillanın Transversal Yön Büyüme ve Gelişimi, Maksillar Dental Arkta Dişlenmenin (Dentition) Vertikal ve Sagittal Yön Gelişimi | |
12 | Mandibulanın Yerel Büyüme ve Gelişimi, Mandibulanın Sagittal Yön Büyüme ve Gelişimi, Mandibulanın Vertikal Yön Büyüme ve Gelişimi, Mandibulanın Transversal Yön Büyüme ve Gelişimi, Mandibulanın Dental Arkta Dişlenmenin (Dentition) Vertikal ve Sagittal Yön Gelişimi | |
13 | Maksilla ve Mandibular Alveol Kemiği Kavislerinin Sagittal ve Transversal Yön Gelişimi, Üst Çene (Maksilla) Translasyonu ve Alt Çene (Mandibular) Translasyonu | |
14 | Yüz İskeletinin Sagittal ve Vertikal Yön Büyüme ve Gelişimde Profil Değişiklikleri, Fossa Mandibularis Gelişimi ve Translasyonu | |
15 | Kemik Yaşı ve Diş Yaşı Tespit Yöntemleri, Büyüme ve Gelişim Tespit Yöntemleri, Servikal Vertebra Değerlendirme | |
16 | Dentisyonda Gelişim, Süt Dentisyon, Karma Dentisyon, Daimi Dentisyon | |
17 | Mandibulanın Pozisyonları ve Temporamandibular Eklem, Gnatostomatik Sistemin Fizyolojisi, Osteoloji ,Myoloji, Stomatoganatik Sistemin Pozisyonları : Solunum, Beslenme, Yutkunma ve Mandibulanın Fonsiyonel Hareketleri | |
18 | Oklüzyon ve Oklüzyonun Altı Anahtarı, Ortodontide Kullanılan Terimler ve Oklüzyon Tanımı | |
19 | Ortodontik Anomaliler, Ortodontide Dişsel Anomaliler: Transversal Yöndeki Dişsel Anomaliler , Vertikal Yöndeki Dişsel Anomaliler, Sagittal Yöndeki Dişsel Anomaliler | |
20 | Ortodontik Maloklüzyonların Sagittal Yön Sınıflandırması: Angle Sınıf I Maloklüzyonlar , Angle Sınıf II Maloklüzyonlar, Angle Sınıf III Maloklüzyonlar | |
21 | İskeletsel Ortodontik Anomaliler : Transversal Yöndeki İskeletsel Anomaliler, Sagittal Yöndeki İskeletsel Anomaliler, Vertikal Yöndeki İskeletsel Anomaliler | |
22 | Ortodontide Yumuşak Doku Anomalileri ve Etiyolojilerine Göre Katılımsal Ortodontik Anomaliler | |
23 | Ortodontide İskeletsel Kalıtımsal Anomaliler ve Etiyolojileri | |
24 | Ortodontide Konjenital Anomaliler ve Etiyolojileri | |
25 | Doğum Esnasında ve Sonrasında Nedenlerle Oluşan Ortodontik Anomaliler | |
26 | Ortodontide Teşhis Metodları,Ortodontide Sefalometri ve Sefalometri Değerlendirme ve Ölçüm Yöntemleri,, Ortodontide El-Bilek Radyografisi | |
27 | Ortodonti Kliniğine Yönelik Hasta Muayene Etme Bilgileri, Endikasyon ve Değerlendirme, Tedavi Planlamasına İlişkin Ortodontik Vaka Planlamaları ve Vaka Sunumları | |
28 | Vize Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Powerpoint Sunumu 2- Anlatım 3-Karşılıklı soru ve cevap 4- Konuyu Tartışma 5- Örnek Vakalar ve Olaylar |
Ders Kaynakları | 1. Proffit WR, Fields HW, Sarver DM. Contemporary Orthodontics. Mosby elsevier Co. 2007 2. Ülgen M. Ortodonti, Anomaliler, sefalometri, etyoloji, büyüme ve gelişim, tanı. Ankara üniv. Basımevi,2001. 3. Graber, Vanasdall, Vig, Huang. Orthodontics Current Principles and Tecniques, 7th Edition, 2022 4.Erken Ortodontik Tedavi ; Çeviri Editörü :Tülin Taner, Quintessence Yayınları 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. | X | |||||
2 | Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | X | |||||
3 | Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. | X | |||||
4 | Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. | X | |||||
5 | Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. | X | |||||
6 | Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. | X | |||||
7 | Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. | X | |||||
9 | Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | X | |||||
10 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Prenatal ve postnatal dönenemdeki büyüme ve gelişim, büyüme ve gelişimin ortodontik anomaliler ile ilişkisini bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Ortodontik anomalilerin etyolojisini ve özelliklerini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Oklüzyon hakkında bilgiye sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Ara Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 28 | 1 | 28 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Toplam İş Yükü | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |