Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Felsefesi ELT 446 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYDIN ÇELENK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr.Arş. Gör. Ali İLYA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin başarıyla tamamlanmasının ardından öğrenciler dilin tarihsel boyutundaki yaklaşımlara dair farkındalık kazanırlar. Diller üzerine geliştirilmiş olan farklı felsefi görüşler hakkında bilgi sahibi olurlar. Çeşitli kuramlar ve düşünce sistemleri üzerine yazılan eserler hakkında fikir sahibi olurlar. Farklı görüş ve düşünceleri karşılaştırmalı olarak incelemek suretiyle kendilerine özgü düşünce ve tutum geliştirirler.

Dersin İçeriği

Dil felsefesi alanındaki öncü isimler, dil felsefesinin boyutları, dil felsefesi disiplininin diğer disiplinler ile ilişkisi, ilgili disiplinlerin öğretilerinin dil öğretim sürecine katkıları vs.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dilin tarihsel gelişim süreci hakkında fikir sahibi olur. Dile dair çeşitli yaklaşımları tanımlayabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Dil felsefesine yönelik olumlu tutum geliştirir. Dilin felsefi boyuttaki gelişim sürecinden haberdar olduğu için bu konuda gerekli bilince sahip olur. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Dil felsefecilerinin en az beşini, temel sorunlarından en az birisiyle birlikte sayar. Foucault ve Eco gibi dil felsefesi ve mantığı alanında önde gelen isimleri tanır ve haklarında yorum yapabilir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Göstergebilimin ve pragmatizmin çeşitli boyutlarını dil felsefesi temelinde inceler. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Dil felsefesinin oluşturucu ögelerini listeleyebilir. En az iki kavram arasında dil felsefesinin kurduğu kimi bağlantıları kurabilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sofistlerin dil çalışmaları
2 Platon, Kratylos, Phaedros
3 Aristoteles, Kategoriler, Yorum Üzerine
4 Augustinus, Modistae okulu ve ortaçağda göstergebilim
5 Giambattista Vico’da “yazı” ve “konuşma” kavramları
6 Johann Godfried Herder ve Wilhelm von Humboldt
7 John Locke
8 19. yüzyılın tarihsel dilbiliminde köken arayışı
9 Ara sınav
10 Ferdinand de Saussure’ün 19. yüzyıl dilbilimine yönelik eleştirisi
11 Anlam ve Yorum
12 Wittgenstein’ın dil görüşü ile yapısalcı görüş arasındaki karşıtlık
13 Roman Jakobson. Jacques Derrida’nın Saussure eleştirisi
14 Farklı dil tasarımları doğrultusunda gelişen farklı metin ve metin incelemesi anlayışları
Kaynaklar
Ders Notu

1. Çiğdem Dürüşken, Rhetorica.
2. Platon, Kratylos; Phaedros.
3. Aristoteles, Kategoriler; Yorum Üzerine; Retorik.
4. Augustinus, De Dialectica; De Magistro.
5. Erfurtlu Thomas, De modis significandi.
6. Giambattista Vico, Yeni Bilim.
7. Johann Godfried Herder, “On Language”, Selected Writings.
8. John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme.
9. Maurice Olender, Cennetin Dilleri.
10. Umberto Eco, Avrupa Kültüründe Kusursuz Dil Arayışı.
11. Ferdinand de Saussure, Genel Dilbilim Dersleri.
12. Wittgenstein, Tractatus.
13. Roman Jakobson, Sekiz Yazı.
14. Jacques Derrida, “Gösterge”, Toplumbilim.
15. Michel Foucault, Ders Özetleri.

Ders Kaynakları

Kemp, G. (2011). What is this thing called Philosophy of Language. Routledge
Stainton, R.J.(1996). Philosophical Perspectives on language. Broadview Press
Soames, S. (2010). Philosophy of Language. Princeton University Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngilizce öğretim süreçlerini planlar. X
2 İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder. X
3 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir. X
4 İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. X
5 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir. X
6 Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer. X
7 Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir. X
8 Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır X
9 Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir. X
10 Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler. X
11 Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder. X
12 Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır. X
13 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır. X
14 Yabancı dil testleri geliştirir. X
15 İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Dilin tarihsel gelişim süreci hakkında fikir sahibi olur. Dile dair çeşitli yaklaşımları tanımlayabilir. 5 5 5 5
2 Dil felsefesine yönelik olumlu tutum geliştirir. Dilin felsefi boyuttaki gelişim sürecinden haberdar olduğu için bu konuda gerekli bilince sahip olur. 5 5 5 5
3 Dil felsefecilerinin en az beşini, temel sorunlarından en az birisiyle birlikte sayar. Foucault ve Eco gibi dil felsefesi ve mantığı alanında önde gelen isimleri tanır ve haklarında yorum yapabilir. 5 5 5 5
4 Göstergebilimin ve pragmatizmin çeşitli boyutlarını dil felsefesi temelinde inceler. 5 5 5 5
5 Dil felsefesinin oluşturucu ögelerini listeleyebilir. En az iki kavram arasında dil felsefesinin kurduğu kimi bağlantıları kurabilir. 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
Dersin AKTS Kredisi 5