Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dil Edinimi | ELT 108 | 2 | 5 + 0 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ELİF BOZYİĞİT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Burcu Koç
|
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlgili ders, öğrencilerin birinci ve özellikle ikinci dil edinimi kuramlarını tanımalarını, dil edinimine ilişkin temel kavramları öğrenmelerini ve birbiriyle ilişkilendirmelerini amaçlar. Temel kavramların kazanılmasının ardından öğrencilerin dil edinimi sürecine dilbilimsel, psikolojik, sosyolojik ve bütünsel açıdan bakma becerisini kazanmaları hedeflenmekte; her bir bilim dalının bu olguya yaklaşımına ilişkin detayları, bu alandaki öne çıkan isimlerin konuya yaklaşımlarını ve örnekleri öğrenmeleri gerekmektedir. Dönemin sonunda öğrencilerin aşağıdaki temel sorulara ilişkin alternatif yanıtlar ortaya koyabiliyor olması esastır: |
Dersin İçeriği | Bu ders birinci ve ikinci dil edinimi kuramlarının (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlantıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım) tanıtır ve anadil ile erek dilin gelişim evrelerini ve süreçlerine odaklanır. Durum çalışmaları, bütünce verilerinden ana ve erek dil kullanımlarının karşılaştırmalı çözümlemesi (örn.: CHILDES vertitabanı), sınıf içi ikinci dil etkileşiminin kayıtları ve çevriyazısı aracılığıyla çocuklarda ve yetişkinlerdeki ikinci dil ediniminin karşılaştırması, anadil ediniminde gelişim aşamaları, ikinci dildeki biçim-sözdizimsel gelişim evreleri, ikinci dil edinimi süreçleri, ikinci dil ediniminde öğrenen özellikleri ve nihai kazanımdaki bireysel farklılıklar (örn.: kişilik etkisi, dil yeteneği, zeka, edinim yaşı, motivasyon ve tutum, öğrenen tercihleri ve inançları), ikinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı (örn.: doğal ve örgün eğitim ortamları) gibi konular sunulur. Derste anlatım, ikili ve grup çalışması yöntemleri kullanılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dil edinimi kavramını farklı bakış açılarına göre tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Birinci ve ikinci dil öğrenme kuramlarını karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Dil öğrenme ile dil edinimi arasındaki temel farkları açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Dil edinimi konusundaki temel kavramları dil öğretim yöntemleriyle ilişkilendirir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Dil edinimini dilbilimsel, psikolojik, sosyolojik ve bütünsel açıdan değerlendirip; bu disiplinlerin ilgili kavrama yaklaşımını karşılaştırmalı olarak açıklayabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | İkinci dil edinimine dair temel sorulara yanıt verebilir ve bunları örneklerle destekleyebilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İkinci Dil Edinimine Kısa Bir Giriş | Introducing SLA; Syf. 1-6 |
2 | İkinci Dil Ediniminin Temelleri | Introducing SLA; Syf. 7-32 |
3 | İkinci Dil Edinimine Dilbilimsel Yaklaşım | Introducing SLA; Syf. 33-56 |
4 | İkinci Dil Edinimine Dilbilimsel Yaklaşım | Introducing SLA; Syf. 56-70 |
5 | İkinci Dil Edinimine Psikolojik Yaklaşım: Diller ve Beyin, Öğrenme Süreçleri | Introducing SLA; Syf. 71-86 |
6 | İkinci Dil Edinimine Psikolojik Yaklaşım: Kaos Kuramı, Öğrenenler Arasındaki Farklılıklar, Çok Dilliliğin Etkileri | Introducing SLA; Syf. 86-102 |
7 | İkinci Dil Ediniminin Sosyal Bağlamı: Dil Yeterliği ve Mikrososyal Faktörler | Introducing SLA; Syf. 105-126 |
8 | İkinci Dil Ediniminin Sosyal Bağlamı: Makrososyal Faktörler | Introducing SLA; Syf. 126-139 |
9 | Ara Sınav | |
10 | İkinci Dil Kullanımı için Bilgi Edinimi: Yeterlik ve Kullanım, Akademik ve Kişilerarası Yeterlik, Dil Bilgisinin Bileşenleri | Introducing SLA; Syf. 141-162 |
11 | İkinci Dil Kullanımı için Bilgi Edinimi: Edilgen Etkinlikler ve Üretken Etkinlikler | Introducing SLA; Syf. 162-180 |
12 | İkinci Dil Öğrenimi ve Öğretimi: Bakış Açılarının Bütünleştirilmesi | Introducing SLA; Syf. 183-188 |
13 | İkinci Dil Öğrenimi ve Öğretimi: Öğrenme ve Öğretme Ortamları için Çıkarımlar | Introducing SLA; Syf. 188-195 |
14 | Genel Tekrar ve Yarıyıl Sonu Sınavına Hazırlık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Brewster, J., Ellis, G. And D. Girard. 1992. The primary English Teachers Guide. London: Penguin English. Broughton, G. And C. Brumfit. 1980. Young Children Learning English. In Flavell, R., Hill, P. And A. Pincas (eds.) Teaching English as a Foreign Language. London: Routledge & Kegan Paul. |
Ders Kaynakları | Saville-Troike, Muriel. (2012). Introducing second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İngilizce öğretim süreçlerini planlar. | ||||||
2 | İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder. | ||||||
3 | İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir. | ||||||
4 | İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
5 | İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir. | ||||||
6 | Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer. | ||||||
7 | Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir. | ||||||
8 | Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır | ||||||
9 | Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir. | ||||||
10 | Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler. | ||||||
11 | Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder. | ||||||
12 | Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır. | ||||||
14 | Yabancı dil testleri geliştirir. | ||||||
15 | İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dil edinimi kavramını farklı bakış açılarına göre tanımlar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 |
2 | Birinci ve ikinci dil öğrenme kuramlarını karşılaştırır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 |
3 | Dil öğrenme ile dil edinimi arasındaki temel farkları açıklar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 |
4 | Dil edinimi konusundaki temel kavramları dil öğretim yöntemleriyle ilişkilendirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 |
5 | Dil edinimini dilbilimsel, psikolojik, sosyolojik ve bütünsel açıdan değerlendirip; bu disiplinlerin ilgili kavrama yaklaşımını karşılaştırmalı olarak açıklayabilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 |
6 | İkinci dil edinimine dair temel sorulara yanıt verebilir ve bunları örneklerle destekleyebilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 0 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |