Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilim I ELT 203 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. 

Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi RIZWAN UL HUQ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi RIZWAN UL HUQ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Sena TETİK

 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dilbilim I dersinin genel amacı, geleceğin yabancı dil öğretmenlerine dilin doğasını tanıtmak ve dilin gerçekte ne olduğu hakkında genel bir anlayışa sahip olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dilbilim dersi, Dilbilim I ve Dilbilim II dersleri olarak Güz ve Bahar dönemlerinde ardışık olarak sunulmaktadır. Mevcut Dilbilim I dersi, birçok önemli seçilmiş konunun ele alındığı dilbilim alanının tanıtımı için bir giriş dersi niteliği taşımaktadır: Dilbilimsel analizin temel kavramları; bilinçlendirme yoluyla dilin niteliği, yapısı ve kullanımı ile ilgili kavramlar, dil öğrencilerinin verilerinin yanlış analizi, örnek olay incelemesi ve karşılaştırmalı anadili ve yabancı dil analizi; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilsel yetkinlik ve performans, dilin alt dalları; dilsel yeterlilik ve performans, dilbilimin alt dalları, dil bilgisi türleri, dilin evrenselleri, dilsel yaratıcılık, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arasındaki iletişim; beyin ve dil araştırmaları, lateralizasyon ve ellilik, dil evrimi, insan dilinin işleyiş kalıpları, dil kullanımı ve dil bozuklukları (örneğin eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); fonetik, akustik, işitsel ve artikülatör fonetikler, konuşma organları, fonemler, ünsüzler ve ünlüler, Uluslararası Fonetik Alfabe (IPA); fonoloji, ses örnekleri, ünsüz kümeleri, ünsüz harfler; morfoloji, morfemler, morfolojik tipoloji, yeni kelimelerin nasıl oluştuğu, sözcük kategorileri (konuşmanın bölümleri); sözdizimi, sözdizimsel yapı türleri, cümle ve cümle türleri, ifadeler, dilbilgisel yargılar ve belirsizlik. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dilbilim alanı kapsamında yer alan önemli dilbilim ve teknik terimleri, önemli dilbilimsel kavramları tanır ve bunları gerektiği yerde ve gerektiği zaman açıklar ve kullanabilir. Dilin fizyolojik ve biyolojik temellerini öğrenir ve açıklar. İletişimin temel evrensel ilkelerini ve mekanizmalarını öğrenir (yani, nasıl iletişim kurduğumuzun arkasındaki bilimi öğrenir). Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
2 Hayvan ve insan dili arasındaki farkları açıklar. İnsan dilinin özelliklerini açıklar. Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Tartışma,
3 Geleneksel Dilbilimin alt alanları hakkında detaylı bilgi sahibidir (Fonetik, Fonoloji, Morfoloji, Sözdizimi, ve Anlambilim).Bir dilin konuşma seslerini ve özelliklerini öğrenerek Fonetik'in temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir ve tanımlar (artikülasyonla ilgili fonetik, akustik fonetik, ve işitsel fonetik). Uluslararası Fonetik Alfabe’yi (IPA) bilir ve dilsel verilerle (ve analiz ederek) fonetik transkripsiyon yapabilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
4 İngilizce dilinde konuşma seslerinin sistemlerini ve kalıplarını öğrenir ve tanımlar (Fonoloji) Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
5 İngilizcede kelime oluşumunun temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir ve açıklar. Kelimelerin yapısıyla ilişkili İngilizce dilinin temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir ve tanımlar (Morfoloji). Dilbilgisinin temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir, açıklar, betimleyici ve betimleyici dilbilgisi öğrenir ve cümle içinde kullanılan konuşmanın bölümlerini tanımlar. Sözdizimi kavramlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar ve ağaç diyagramları aracılığıyla sözdizimsel analiz kriterlerini kullanarak çeşitli dilbilimsel verilerin özelliklerini inceler. Anlambilim kavramlarını ve ilkelerini, kelimenin ne anlama geldiğini ve kelimelerin anlamsal olarak nasıl ilişkili olduğunu tanımlar ve açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş; Dersin izlencesini gözden geçirme; Önemli terim ve kavramlar; Dilbilime giriş Rowe & Levine (2018) Bölüm 1: Introduction: The nature of communication Fromkin et al. (2018) Bölüm 1: What is Linguistics?
2 Dilbilime giriş (devam) Dawson & Phelan (2016). Bölüm 1: Introduction to Linguistics
3 Fonetik Dawson & Phelan (2016) Bölüm 2- Phonetics Rowe & Levine (2018) Bölüm 2 Phonetics The sounds used in languages Denham & Lobeck (2012) Bölüm 3 Phonetics
4 Fonetik (devam) Dawson & Phelan (2016) Bölüm 2- Phonetics Rowe & Levine (2018) Bölüm 2 Phonetics The sounds used in languages Denham & Lobeck (2012) Bölüm 3 Phonetics
5 Fonoloji Dawson & Phelan (2016) Bölüm 3- Phonology Rowe & Levine (2018) Bölüm 3 Phonology: The sound patterns used in languages Denham & Lobeck (2012) Bölüm 4 Phonology
6 Fonoloji (devam) Dawson & Phelan (2016) Bölüm 3- Phonology Rowe & Levine (2018) Bölüm 3 Phonology: The sound patterns used in languages Denham & Lobeck (2012) Bölüm 4 Phonology
7 Fonoloji (devam) Dawson & Phelan (2016) Bölüm 3- Phonology Rowe & Levine (2018) Bölüm 3 Phonology: The sound patterns used in languages Denham & Lobeck (2012) Bölüm 4 Phonology
8 Ara sınav
9 Morfoloji Dawson & Phelan (2016) Bölüm 4- Morphology Rowe & Levine (2018) Bölüm 4 Morphology: Words and how they are formed Denham & Lobeck (2012) Bölüm 5 Morphology
10 Morfoloji (devam) Dawson & Phelan (2016) Bölüm 4- Morphology Rowe & Levine (2018) Bölüm 4 Morphology: Words and how they are formed Denham & Lobeck (2012) Bölüm 5 Morphology
11 Sözdizimi Dawson & Phelan (2016) Bölüm 5- Syntax Rowe & Levine (2018) Bölüm 5 Syntax- The larger patterns of language Denham & Lobeck (2012) Bölüm 7 & 8 Syntax
12 Sözdizimi (devam) Dawson & Phelan (2016) Bölüm 5- Syntax Rowe & Levine (2018) Bölüm 5 Syntax- The larger patterns of language Denham & Lobeck (2012) Bölüm 7 & 8 Syntax
13 Sözdizimi (devam) Dawson & Phelan (2016) Bölüm 5- Syntax Rowe & Levine (2018) Bölüm 5 Syntax- The larger patterns of language Denham & Lobeck (2012) Bölüm 7 & 8 Syntax
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

Akmajian, A. & R.A. Demers, A.K. Farmer, R.M. Harnish. (1997). An Introduction to Language and Communication. USA: The MIT Press.

Benham, B. (1996). Studying Linguistics: A workbook. AEIN Publication.

Chomsky, N. (2002). Syntactic structures (2nd Ed.). Berlin: Walter de Gruyter.

Crystal, D. (2005). How language works. London: Penguin Books Ltd. 

Crystal, D. (2011). A Dictionary of Linguistics and Phonetics (6th Ed.). Oxford: Blackwell Publishing.

Denham, K., & Lobeck, A. (2012). Linguistics for everyone: An introduction (2nd ed.). Cengage Learning.

Finch, G. (2000). Linguistic terms and concepts. New York: Palgrave.

Hudson, G. 2000. Essential Introductory Linguistics. UK: Blackwell. 

McManis, C.D., Stollenwerk, Z., & Zheng-Sheng. (1987). Language Files. USA: Advocate Publishing Group. 

Meyer, C. F. (2009). Introducing English Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Pinker, S. (2007). The Language Instinct: How the Mind Creates Language. New York, NY: Harper Perennial Modern Classics.

Radford, A., Atkinson, M., Britain, D., Clahsen, H., & Spencer, A.  (2009). Linguistics: an introduction (2nd Ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Romaine, S. (2000). Language in Society: An Introduction to Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press.

Rowe, B. M., & Levine, D. P. (2018). A concise introduction to linguistics (5th ed.). Routledge.

Tercanlıoğlu, L. (1999). Linguistics for TEFL students. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.

Todd, L. (1987). An Introduction to Linguistics. Singapore: Longman.

Trask, R.L. (1999). Language: The Basics (2nd Ed.). GB: Routledge.

Yule, G. (2010). The study of language (4th ed.). Cambridge University Press.

Ders Kaynakları

Dawson, H. C., & Phelan, M. (2016). Language files materials for an introduction to language and Linguistics (12th Ed.). The Ohio State University Press. 

Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2018). An introduction to language (11th ed.). Cengage Learning.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır.
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. X
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. X
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. X
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. X
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Dilbilim alanı kapsamında yer alan önemli dilbilim ve teknik terimleri, önemli dilbilimsel kavramları tanır ve bunları gerektiği yerde ve gerektiği zaman açıklar ve kullanabilir. Dilin fizyolojik ve biyolojik temellerini öğrenir ve açıklar. İletişimin temel evrensel ilkelerini ve mekanizmalarını öğrenir (yani, nasıl iletişim kurduğumuzun arkasındaki bilimi öğrenir). 5 5 0 5 4 5 4 5 3 5 5 5
2 Hayvan ve insan dili arasındaki farkları açıklar. İnsan dilinin özelliklerini açıklar. 5 5 0 4 3 5 4 5 5 5 5 5
3 Geleneksel Dilbilimin alt alanları hakkında detaylı bilgi sahibidir (Fonetik, Fonoloji, Morfoloji, Sözdizimi, ve Anlambilim).Bir dilin konuşma seslerini ve özelliklerini öğrenerek Fonetik'in temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir ve tanımlar (artikülasyonla ilgili fonetik, akustik fonetik, ve işitsel fonetik). Uluslararası Fonetik Alfabe’yi (IPA) bilir ve dilsel verilerle (ve analiz ederek) fonetik transkripsiyon yapabilir. 5 5 0 5 3 5 2 5 2 5 5 5
4 İngilizce dilinde konuşma seslerinin sistemlerini ve kalıplarını öğrenir ve tanımlar (Fonoloji) 5 5 0 2 4 5 4 5 4 5 5 5
5 İngilizcede kelime oluşumunun temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir ve açıklar. Kelimelerin yapısıyla ilişkili İngilizce dilinin temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir ve tanımlar (Morfoloji). Dilbilgisinin temel kalıplarını ve kurallarını öğrenir, açıklar, betimleyici ve betimleyici dilbilgisi öğrenir ve cümle içinde kullanılan konuşmanın bölümlerini tanımlar. Sözdizimi kavramlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar ve ağaç diyagramları aracılığıyla sözdizimsel analiz kriterlerini kullanarak çeşitli dilbilimsel verilerin özelliklerini inceler. Anlambilim kavramlarını ve ilkelerini, kelimenin ne anlama geldiğini ve kelimelerin anlamsal olarak nasıl ilişkili olduğunu tanımlar ve açıklar. 5 5 0 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 79
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,16
Dersin AKTS Kredisi 3