Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Eğitim Tarihi | EBB 206 | 4 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN, Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlk Türk Devletlerinden itibaren günümüze kadar geçen süreçte eğitim, eğitim yapısı ve eğitim sistemlerini ve süreçleri irdeleyerek tanımak ve anlamak |
Dersin İçeriği | Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi, kaynakları, ilk Türk devlerinde eğitim, ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim, Selçuklular ve Anadolu beyliklerinde eğitim, Osmanlı devletinde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi, Eğitimde yenileşme hareketleri, Tanzimat döneminden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim, Cumhuriyet döneminde eğitim. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinden Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar'da eğitim ve temel özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İslamiyet sonrası Türk devletlerinden Karahanlılar ve Selçuklular'da eğitim ve temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Osmanlı Devleti dönemi boyunca Türklerde eğitim ve temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Dünyada modern eğitim sistemleri ve temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Eğitim tarihi dersinin kaynaklarının tanıtımı. İslamiyet öncesi Türk devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Hunlar dönemi eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
2 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Göktürkler ve Uygurlar dönemi eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
3 | İlk Türk İslam devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Karahanlılar dönemi eğitimin temel özellikleri. Karahanlılar dönemi Türk-İslam bilim insanları. | Kaynak kitap ve ders notları |
4 | İlk Türk İslam devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Selçuklular dönemi eğitimin temel özellikleri. Selçuklular dönemi Türk-İslam bilim insanları. Ahilik ve Türk eğitim sistemindeki yeri. | Kaynak kitap ve ders notları |
5 | Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlı Devletinin kuruluşundan Osmanlı Klasik Dönemine kadar eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
6 | Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlı Klasik Döneminden, Yenileşme Hareketleri sonuna kadar eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
7 | Ara Sınav | Kaynak kitap ve ders notları |
8 | Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlılarda Yenileşme Hareketleri döneminde eğitimin temel özellikleri. (Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri). | Kaynak kitap ve ders notları |
9 | Türk Kurtuluş Savaşı döneminde eğitim ve genel özellikleri. (Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
10 | Dünyada modern eğitimin sistemlerini hazırlayan ve dönüştüren faktörler. Modern eğitim sistemlerinin doğuşu. | Kaynak kitap ve ders notları |
11 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: 1923-1938. | Kaynak kitap ve ders notları |
12 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası. | Kaynak kitap ve ders notları |
13 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Milli Eğitim Bakanlığının kuruluşu ve teşkilati yapısı. Cumhuriyet dönemi başlıca eğitim düşünürleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
14 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Günümüzde Türk eğitim sisteminin yapısı. | Kaynak kitap ve ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Akyüz, Y. (2016). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi. Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan günümüze Türk eğitim tarihi. Ankara: Anı. Güven, İ. (2014). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. | ||||||
2 | Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. | ||||||
3 | Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. | X | |||||
4 | Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. | ||||||
5 | Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. | ||||||
6 | Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. | ||||||
7 | Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. | ||||||
8 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. | ||||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. | ||||||
10 | Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. | ||||||
11 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. | ||||||
12 | Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinden Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar'da eğitim ve temel özellikleri | ||||||||||||
2 | İslamiyet sonrası Türk devletlerinden Karahanlılar ve Selçuklular'da eğitim ve temel özellikleri. | ||||||||||||
3 | Osmanlı Devleti dönemi boyunca Türklerde eğitim ve temel özellikleri. | ||||||||||||
4 | Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. | ||||||||||||
5 | Dünyada modern eğitim sistemleri ve temel özellikleri. | ||||||||||||
6 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 3 | 6 | 18 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |