Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi EBB 206 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN, Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlk Türk Devletlerinden itibaren günümüze kadar geçen süreçte  eğitim, eğitim yapısı ve eğitim sistemlerini ve süreçleri irdeleyerek tanımak ve anlamak 

Dersin İçeriği

Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi, kaynakları, ilk Türk devlerinde eğitim, ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim, Selçuklular ve Anadolu beyliklerinde eğitim, Osmanlı devletinde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi, Eğitimde yenileşme hareketleri, Tanzimat döneminden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim, Cumhuriyet döneminde eğitim.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslamiyet öncesi Türk devletlerinden Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar'da eğitim ve temel özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İslamiyet sonrası Türk devletlerinden Karahanlılar ve Selçuklular'da eğitim ve temel özellikleri. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Osmanlı Devleti dönemi boyunca Türklerde eğitim ve temel özellikleri. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Dünyada modern eğitim sistemleri ve temel özellikleri. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Eğitim tarihi dersinin kaynaklarının tanıtımı. İslamiyet öncesi Türk devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Hunlar dönemi eğitimin temel özellikleri. Kaynak kitap ve ders notları
2 İslamiyet öncesi Türk devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Göktürkler ve Uygurlar dönemi eğitimin temel özellikleri. Kaynak kitap ve ders notları
3 İlk Türk İslam devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Karahanlılar dönemi eğitimin temel özellikleri. Karahanlılar dönemi Türk-İslam bilim insanları. Kaynak kitap ve ders notları
4 İlk Türk İslam devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Selçuklular dönemi eğitimin temel özellikleri. Selçuklular dönemi Türk-İslam bilim insanları. Ahilik ve Türk eğitim sistemindeki yeri. Kaynak kitap ve ders notları
5 Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlı Devletinin kuruluşundan Osmanlı Klasik Dönemine kadar eğitimin temel özellikleri. Kaynak kitap ve ders notları
6 Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlı Klasik Döneminden, Yenileşme Hareketleri sonuna kadar eğitimin temel özellikleri. Kaynak kitap ve ders notları
7 Ara Sınav Kaynak kitap ve ders notları
8 Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlılarda Yenileşme Hareketleri döneminde eğitimin temel özellikleri. (Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri). Kaynak kitap ve ders notları
9 Türk Kurtuluş Savaşı döneminde eğitim ve genel özellikleri. (Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. Kaynak kitap ve ders notları
10 Dünyada modern eğitimin sistemlerini hazırlayan ve dönüştüren faktörler. Modern eğitim sistemlerinin doğuşu. Kaynak kitap ve ders notları
11 Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: 1923-1938. Kaynak kitap ve ders notları
12 Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası. Kaynak kitap ve ders notları
13 Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Milli Eğitim Bakanlığının kuruluşu ve teşkilati yapısı. Cumhuriyet dönemi başlıca eğitim düşünürleri. Kaynak kitap ve ders notları
14 Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Günümüzde Türk eğitim sisteminin yapısı. Kaynak kitap ve ders notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akyüz, Y. (2016). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.

Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan günümüze Türk eğitim tarihi. Ankara:    Anı.

Güven, İ. (2014). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır.
2 Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır.
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. X
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır.
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür.
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır.
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular.
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur.
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır.
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular.
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir.
12 Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 İslamiyet öncesi Türk devletlerinden Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar'da eğitim ve temel özellikleri
2 İslamiyet sonrası Türk devletlerinden Karahanlılar ve Selçuklular'da eğitim ve temel özellikleri.
3 Osmanlı Devleti dönemi boyunca Türklerde eğitim ve temel özellikleri.
4 Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri.
5 Dünyada modern eğitim sistemleri ve temel özellikleri.
6 Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 3 6 18
Ödev 1 3 3
Toplam İş Yükü 82
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,28
Dersin AKTS Kredisi 3