Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgilerde Gelecek Okuryazarlığı ve Eğitimi SBE 015 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Gelecek okuryazarlığı ve eğitimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, gelecek okuryazarlığının anlamının, içeriğinin ve boyutlarının ortaya konması ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarında gelecek okuryazarlığı becerisinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Gelecek okuryazarlığı becerisinin önemi, boyutları, ilişkili olduğu alanlar; gelecek okuryazarlığı becerisinin önemini kavrama, gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde kullanılabilecek araç, gereç ve yöntemleri bilme, eğitim-öğretim sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde kullanılabilecek etkinlikler hazırlama.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğretim programlarında yer alan gelecek ile ilgili kazanımları kavrar
2 Dünyada ve Türkiye’de gerçekleştirilen gelecek ile ilgili araştırmaları takip eder.
3 Derslerde öğrencilere kazandırılması planlanan gelecek okuryazarlığı becerisinin boyutlarını kavrar.
4 Eğitim ile gelecek okuryazarlığı becerisinin ilişkili olduğu konuları tanımlar.
5 Öğretmenlik alanı ile gelecek okuryazarlığı becerisi arasındaki ilişkiyi kavrar.
6 Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar.
7 Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar.
8 Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimini sağlayabilecek etkinlikler hazırlamayı öğrenir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gelecek kavramı ve gelecek okuryazarlığı becerisi ile ilgili temel tanım ve kavramlar ve bu tanım ve kavramların sosyal bilgiler eğitimi ile ilişkilendirilmesi Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
2 Sosyal bilimlere dahil olan ve geçmişte gerçekleştirilen gelecek çalışmaları (paleofütürizm) Bilim kurgu filmi izleme
3 Dünyada ve Türkiye’de sosyal bilgiler öğretiminde gelecek okuryazarlığı üzerine gerçekleştirilen araştırmalar Bilim kurgu romanı okuma
4 Gelecek okuryazarlığı becerisinin boyutları ve sosyal bilgiler eğitimine uyarlanması Bilim kurgu filmi izleme
5 Sosyal bilgiler eğitimi ile gelecek okuryazarlığının ilişkili olduğu alanlar (sinema, sanat, teknoloji, sağlık, sosyal bilimler, mimari vs.) Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
6 Gelecek okuryazarlığı becerisi ile sosyal bilgiler eğitiminin ilişkilendirilmesi Bilim kurgu filmi izleme
7 Sosyal bilgilerde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde kullanılabilecek araç, gereç, yöntem ve teknikler Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
8 Sosyal bilgiler öğretiminde gelecek okuryazarlığı becerisinin önemi Bilim kurgu filmi izleme
9 ARA SINAV Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
10 Gelecek ile ilgili bilim kurgu roman/hikâyeleri, filmleri ve görselleri bilme ve analiz etme Bilim kurgu romanı okuma
11 Bilim kurgu eserlerinin öğrenme-öğretme ortamlarında kullanımı Bilim kurgu filmi izleme
12 Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimine yönelik etkinlik örneklerini inceleme ve etkinlik tasarlama Bilim kurgu filmi izleme
13 Önemini kaybeden meslekler ve gelecekte ortaya çıkması muhtemel olan meslekleri analiz etme Bilim kurgu filmi izleme
14 Geleceğe yönelik senaryolar hazırlama ve analiz etme Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
Kaynaklar
Ders Notu

Powerpoint sunumları

Ders Kaynakları

Konu ile ilgili kitaplar ve akademik çalışmalar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. X
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. X
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. X
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular X
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. X
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir X
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. X
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. X
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Öğretim programlarında yer alan gelecek ile ilgili kazanımları kavrar
2 Dünyada ve Türkiye’de gerçekleştirilen gelecek ile ilgili araştırmaları takip eder.
3 Derslerde öğrencilere kazandırılması planlanan gelecek okuryazarlığı becerisinin boyutlarını kavrar.
4 Eğitim ile gelecek okuryazarlığı becerisinin ilişkili olduğu konuları tanımlar.
5 Öğretmenlik alanı ile gelecek okuryazarlığı becerisi arasındaki ilişkiyi kavrar.
6 Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar.
7 Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar.
8 Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimini sağlayabilecek etkinlikler hazırlamayı öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 75
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Toplam İş Yükü 28
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 1,12
Dersin AKTS Kredisi 4