Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi | SBE 005 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Nitelikli Ölçme |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitim öğretim sürecinde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı konusundaki farkındalıklarını, bilgi ve becerilerini geliştirmek ve öğrenci başarısını değerlendirmede dikkat etmesi gereken hususları benimsemelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar; öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri; öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçme ve değerlendirmenin öğrenme sürecine katkısının farkında olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmek amacı ile kullanacağı farklı özellikteki ölçme araçlarını tanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Dersin ve kazanımın özelliklerine uygun ölçme aracı geliştirir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Geliştirdiği ölçme aracını sınıf içi öğrenmeleri değerlendirme amacı ile doğru bir şekilde kullanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar | Kaynak taraması yapılacak |
2 | Eğitim süreci ve ölçme değerlendirme ilişkisi | Kaynak taraması yapılacak |
3 | Başarı değerlendirme yaklaşım ve modelleri | Kaynak taraması yapılacak |
4 | Ölçme araçlarının temel özellikleri | Kaynak taraması yapılacak |
5 | Geleneksel ölçme araçları: Yazılı-sözlü sınavlar, Seçmeli testler | Kaynak taraması yapılacak |
6 | Geleneksel ölçme araçları: Duyuşsal ve Psikomotor Ölçme araçları | Kaynak taraması yapılacak |
7 | Geleneksel ölçme araçlarının Sorunları ve Sınırlıkları | Kaynak taraması yapılacak |
8 | Ara Sınav | Kaynak taraması yapılacak |
9 | Modern (Alternatif) ölçme ve değerlendirme anlayışı temel kavram ve prensipleri: Öğrenciyi çok yönlü tanıma ve performans | Kaynak taraması yapılacak |
10 | Performans Değerlendirme: Rubrik, Öğrenci ürün dosyası | Kaynak taraması yapılacak |
11 | Özdeğerlendirme-Akran Değerlendirmesi, Görüşme, Gözlem | Kaynak taraması yapılacak |
12 | Ödev-Proje değerlendirme, Tanılayıcı ağaç, Yapılandırılmış grid, Kelime ilişkilendirme testi | Kaynak taraması yapılacak |
13 | Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi: Ölçütler ve çok yönlü karar verme süreçleri, not verme | Kaynak taraması yapılacak |
14 | Ortaokul öğretim programında başarı değerlendirme uygulamaları | Öğretim Programlarının İncelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Powerpoint slaytları |
Ders Kaynakları | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme konulu kitaplar ve akademik kaynaklar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | X | |||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | X | |||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ölçme ve değerlendirmenin öğrenme sürecine katkısının farkında olur. | |||||||||||||||
2 | Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmek amacı ile kullanacağı farklı özellikteki ölçme araçlarını tanır. | |||||||||||||||
3 | Dersin ve kazanımın özelliklerine uygun ölçme aracı geliştirir. | |||||||||||||||
4 | Geliştirdiği ölçme aracını sınıf içi öğrenmeleri değerlendirme amacı ile doğru bir şekilde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 75 |
1. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 25 | 350 |
Toplam İş Yükü | 350 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 14 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |