Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Afetler ve Afet Yönetimi SBE 403 7 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı afetler ve afet yönetimi konusunda temel kavramları ve olguları kavratmak ve farkındalık oluşturmaktır.

Dersin İçeriği

Afet ve risk kavramları; afet, risk ve zararlarının azaltılması; afet eğitimleri ve önemi; afetlere hazırlık, afetlere müdahale, afet iyileştirmesi; doğal ve beşeri afetler; afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri; iklim değişikliği ve meteorolojik afetler; Türkiye’de ve dünyada afet zararlarını azaltma çalışmaları; deprem yönetmeliği, afet yönetiminde etkinlik; afet yönetimi döngüsü, afet terminolojisi; afet yönetiminde koordinasyon, acil ve afet koordinasyon merkezleri; afet yönetiminde etik değerler, afet eğitimi projeleri sunumu

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Afetler ve afet yönetimi ile ilgili bazı temel kavramları ve olguları genel olarak bilir. Anlatım, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Afet yönetimi çalışmalarını genel olarak bilir. Anlatım, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Doğal, beşeri ve teknolojik afetleri genel olarak bilir. Anlatım, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Türkiye'de ve Dünya'da afetlerle ilgili düzenlemeleri ve çalışmaları genel olarak bilir. Anlatım, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
5 Afet eğitimi projesi hazırlar ve sunar. Proje, Anlatım, Performans Değerlendirme, Portfolyo, Sözlü Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 Afet yönetiminde uyulması gereken etik ilkeleri genel olarak bilir. Anlatım, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
7 Afet eğitiminin amacını, önemini ve Türkiye'de afet eğitimi çalışmalarını genel olarak bilir. Anlatım, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Afet, risk, tehlike ve tehdit kavramları, Afet eğitimi ve önemi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
2 Doğal afetler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
3 Doğal afetler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
4 Doğal afetler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
5 Doğal afetler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
6 Beşeri afetler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
7 Ara sınav
8 Teknolojik afetler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
9 Afet yönetimi ve etik İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
10 Afetlerde sivil toplum kuruluşları ve uluslararası örgütler. Afet mevzuatı İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
11 Afet eğitimi proje örnekleri. Afet eğitimi proje ödevlerinin sunumu İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
12 Afet eğitimi proje ödevlerinin sunumu Yok
13 Afet eğitimi proje ödevlerinin sunumu Yok
14 Afet eğitimi proje ödevlerinin sunumu Yok
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*Sever, R. (Editör), Afetler ve Afet Yönetimi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2019.

*Dölek, İ. Afetler ve Afet Yönetimi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2020.

*Koçak, O. Afet Yönetimi ve Etik, Ekin Basın Yayın Dağıtım, Bursa, 2018.

*Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, https://www.afad.gov.tr/

*Özey, R., Günümüz Dünya Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2001.

*Şahin, C. ve Sipahioğlu, Ş., Doğal Afetler ve Türkiye. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2007.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. X
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Afetler ve afet yönetimi ile ilgili bazı temel kavramları ve olguları genel olarak bilir. 5 2
2 Afet yönetimi çalışmalarını genel olarak bilir. 5 2
3 Doğal, beşeri ve teknolojik afetleri genel olarak bilir. 5 2
4 Türkiye'de ve Dünya'da afetlerle ilgili düzenlemeleri ve çalışmaları genel olarak bilir. 5 2
5 Afet eğitimi projesi hazırlar ve sunar. 5 2
6 Afet yönetiminde uyulması gereken etik ilkeleri genel olarak bilir. 5 2
7 Afet eğitiminin amacını, önemini ve Türkiye'de afet eğitimi çalışmalarını genel olarak bilir. 5 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 75
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Proje / Tasarım 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 73
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,92
Dersin AKTS Kredisi 3