Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Antropoloji ve Medeniyet Tarihi | SBE 106 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. MEHMET ALPER CANTİMER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal/kültürel antropoloji disiplininin tarihsel gelişimini, temel kavramları, yöntemini ve bakış açısını değerlendirmektir. Bununla birlikte, dünya üzerindeki medeniyetin oluşumu ve gelişimini sosyal antropoloji çerçevesinde anlatmak amacındadır. Günümüz toplumlarına odaklanarak kültürel çevreyi anlamalarına yardımcı olmaktır.
|
Dersin İçeriği | Antropoloji bilimine giriş, sosyal ve kültürel antropoloji kavram ve teoriler anlatılacaktır. Antropolojinin Tarihi, Sosyal Antropolojinin İçeriği, Kültürün Özellikleri, Dil ve İletişim, Toplumsal Kimlik, Kişilik ve Cinsiyet, Cinsiyet ve Evlilik, Akrabalık ve Soy, Aile ve Ev Halkı, Maneviyat Din ve Doğaüstü, Politika, Güç ve Şiddet, Sanat. Derste ilk insanlıktan, antik çağlardan bugüne dek insan ve çevresinin gelişiminde yol gösterici olan medeniyetleri anlamaya dönük çalışmalar yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal antropolojinin diğer bilimler içerisindeki yerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sosyal antropolojinin metodlarını ayırt eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kültürleri karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Sosyal antropolojinin temel temalarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Çağdaş dünyadaki kültürel süreçleri yorumlar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Sosyal antropolojinin tarihsel arka planını öğrenir ve sosyal antropolojinin diğer alanlar ile ilişkisini kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Her kültürel sistemin ancak kendi sembolik yapısı içinde analiz edilebileceğini bilir. | Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Diğer kültürleri öğrenerek, kültürel farklılığın normal bur durum olduğunu, ötekine ilişkin hoşgörü ve bir arada yaşama bilinci kazanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | İnsanlık tarihi boyunca gelişen ve değişen medeniyetleri sosyal antropoloji kuralları ile inceler. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Sosyal ve Kültürel Antropolojide araştırma yöntemlerinin ve katılarak gözlem yönteminin etik sorunlarını anlar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Sosyal ve Kültürel Antropolojide araştırma yöntemlerinin ve katılarak gözlem yönteminin etik sorunlarını tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Toplum içerisindeki kurumların, sembollerin, sosyal yapıların etkileşimini, zaman içerisindeki değişimini, farklı formlar altında görünümlerini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Diğer kültürleri öğrenerek, kültürel farklılığın normal bur durum olduğunu, ötekine ilişkin hoşgörü ve bir arada yaşama bilinci kazanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
14 | Toplumsal yapının kültürel kodlarının, o toplumun kültürel genetiğini oluşturduğunu kavrar. Kendi kültürünü daha iyi anlama imkanı kazanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Antropolojinin tanımı, temel konuları, gelişim süreci, yaklaşımı ve ilkeleri. Antropoloji ve Diğer Sosyal Bilimlerle İlişkisi | Kaynak kitap ve ders notları |
2 | Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-I: Sömürgecilik dönemi, keşif yazını ve “masa başı” antropologları | Kaynak kitap ve ders notları |
3 | Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-II: Sosyal evrimci yaklaşım, eleştirisi ve tarihsel tikelcilik yaklaşımı | Kaynak kitap ve ders notları |
4 | Kültür, medeniyet, uygarlık, tarihsel gelişim, teknoloji kavramlarına giriş. | Kaynak kitap ve ders notları |
5 | Sosyal ve Kültürel Antropolojide Yöntem: Katılarak gözlem tekniği, özneler arası ilişki ve etik. | Kaynak kitap ve ders notları |
6 | Kültür, Ekoloji, Üretim, Ekonomi ilişkisi | Kaynak kitap ve ders notları |
7 | Toplumsal Cinsiyet ve Evlilik, Aile, Akrabalık ve Soy Sistemleri | Kaynak kitap ve ders notları |
8 | Sosyal Organizasyon, Din ve inanç | Kaynak kitap ve ders notları |
9 | Ara Sınav | Kaynak kitap ve ders notları |
10 | Sosyal Organizasyon, Dil ve İletişim | Kaynak kitap ve ders notları |
11 | Tarih öncesinde medeniyetlerin gelişimi. | Kaynak kitap ve ders notları |
12 | Mezopotamya, Mısır, Yunan, Çin, Hint, Afrika, Amerika. | Kaynak kitap ve ders notları |
13 | Tarihi devirlerde medeniyetlerin gelişimi. | Kaynak kitap ve ders notları |
14 | Kültürel Değişme, Küreselleşme ve Antropoloji, Küreselleşme ve Uygulamalı Antropoloji | Kaynak kitap ve ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Haviland A. William, Prins E.L. Harald (2008) Kültürel Antropoloji, İstanbul: Kaknüs. Göğü Delen Adam “Papalagi”, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Levi-Strauss, C. (2000). Hüzünlü dönenceler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Özbudun, Sibel ve Şafak, Balkı. 2005. Antropoloji: Kuramlar/Kuramcılar (Antropoloji Kuramlarına Bakış). Ankara: Dipnot Yayınları. Wulf, Christoph. [2004]. 2009. Tarihsel Kültürel Antropoloji. Çev. Özgür Dünya Sarısoy. Ankara: Dipnot Yayınları.
Özbek, M. (2000). Dünden Bugüne İnsan, İmge yayınları: Ankara. Saran, N.(1993). Antropoloji. İnkılap Kitabevi: İstanbul WELLS, C. (1984). Sosyal Antropoloji Açısından İnsan ve Dünyası. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | X | |||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | X | |||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal antropolojinin diğer bilimler içerisindeki yerini açıklar | |||||||||||||||
2 | Sosyal antropolojinin metodlarını ayırt eder. | |||||||||||||||
3 | Kültürleri karşılaştırmalı olarak analiz eder. | |||||||||||||||
4 | Sosyal antropolojinin temel temalarını açıklar. | |||||||||||||||
5 | Çağdaş dünyadaki kültürel süreçleri yorumlar. | |||||||||||||||
6 | Sosyal antropolojinin tarihsel arka planını öğrenir ve sosyal antropolojinin diğer alanlar ile ilişkisini kavrar | |||||||||||||||
7 | Her kültürel sistemin ancak kendi sembolik yapısı içinde analiz edilebileceğini bilir. | |||||||||||||||
8 | Diğer kültürleri öğrenerek, kültürel farklılığın normal bur durum olduğunu, ötekine ilişkin hoşgörü ve bir arada yaşama bilinci kazanır. | |||||||||||||||
9 | İnsanlık tarihi boyunca gelişen ve değişen medeniyetleri sosyal antropoloji kuralları ile inceler. | |||||||||||||||
10 | Sosyal ve Kültürel Antropolojide araştırma yöntemlerinin ve katılarak gözlem yönteminin etik sorunlarını anlar | |||||||||||||||
11 | Sosyal ve Kültürel Antropolojide araştırma yöntemlerinin ve katılarak gözlem yönteminin etik sorunlarını tartışır. | |||||||||||||||
12 | Toplum içerisindeki kurumların, sembollerin, sosyal yapıların etkileşimini, zaman içerisindeki değişimini, farklı formlar altında görünümlerini karşılaştırır. | |||||||||||||||
13 | Diğer kültürleri öğrenerek, kültürel farklılığın normal bur durum olduğunu, ötekine ilişkin hoşgörü ve bir arada yaşama bilinci kazanır. | |||||||||||||||
14 | Toplumsal yapının kültürel kodlarının, o toplumun kültürel genetiğini oluşturduğunu kavrar. Kendi kültürünü daha iyi anlama imkanı kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 32 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |