Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü | SBE 104 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrenciler tarihteki ilk Türk toplulukları hakkında bilgilendirilecektir. İlk Türk topluluklarının devletleşme süreçleri hakkında bilgi verilecektir. İslamiyet'ten önce kurulan Türk devletleri ve devlet sistemleri hakkında bilgi verilecektir. İslam öncesi Türk topluluk ve devletlerindeki idari mekanizmalar, askerlik sistemi, hukuk sistemi, eğitim sistemi, kültür sanat faaliyetleri ve bilimsel gelişmeler hakkında bilgi verilecektir. Türk tarihi ve kültürel süreçleri öğrencilere aktarılacaktır. |
Dersin İçeriği | Türklerin ilk yurdu ve ilk yurt olarak benimsedikleri bölgelerde kurulan ilk uygarlıkları incelenecektir. Türklerin ilk yurtlarında kurdukları siyasi oluşumlar (devletler) incelenecektir. İslamiyet'ten önce kurulan ilk Türk devletleri ve ortaya koydukları kültür ve medeniyet örnekleri öğrencilere aktarılacaktır. Kavimler Göçü ve dünya üzerindeki etkileri incelenecektir. İslamiyet'ten önce kurulan Türk devletleri Hunlar, Göktürkler, Uygurlar ve Avrupa Hunları siyasi ve kültürel açıdan incelenecektir. İslam öncesi Türklerde devlet sistemi ve yönetimi incelenecektir. İslam öncesi Türklerin sosyal ve ekonomik hayatı incelenecektir. İslam öncesi Türklerde ordu, bilim, edebiyat, sanat, inanç ve ekonomi konuları incelenecektir.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Öncesi Türk Tarihi’nin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir. | Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | İslam Öncesi Türk Tarihi’nin bu günümüzde varlığını sürdüren bütün Türk halklarının ortak geçmişi olduğunu bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | İslam Öncesi Türk Tarihi ve kültürünün etkilerinin günümüze kadar sürdüğünü, dolayısıyla tarihin süreklilik arz ettiğini, tarihin tekerrür etmediğini ancak olmuş bitmiş bir şey değil, halen olmakta olduğunu kavrar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, | |
5 | İslam Öncesi Türk Tarihini oluşturan topluluklar ile günümüz Türk halkları arasındaki ortak davranışların, folklorun, dini inançların-ritüellerin, aile hayatlarının, hukuk ve adalet anlayışının bilincinde olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | İslam Öncesi Türk Tarihi’nin insanlığın ortak tarihine ve mirasına katkılarını bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | İçinde bulunduğu toplumun bir takım değerlerinin ve tepkilerinin tarihi temellere dayandığını kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Kültürün dine bağlı olan ve olmayan yönlerindeki farklılaşmayı değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Türk devletlerinin niteliklerini belirler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Kültürel değişim ve gelişimi kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Tarihi süreç içinde Türk kültürünün gelişimini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Türkiye ve diğer Türk devlet ve toplulukları arasındaki kültürel benzerlikleri fark eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslamiyet öncesi Türk tarihinin Türk ve dünya tarihi içindeki yeri | Kaynak kitap ve ders notları |
2 | Türk adı, Türk adının telaffuzu ve manası | Kaynak kitap ve ders notları |
3 | Türklerin Anayurdu, Anayurtta Türk Göçleri | Kaynak kitap ve ders notları |
4 | Asya'da kurulan Türk Devletleri (Hunlar) | Kaynak kitap ve ders notları |
5 | Asya'da kurulan Türk Devletleri (Göktürkler) | Kaynak kitap ve ders notları |
6 | Asya'da kurulan Türk Devletleri (Uygurlar) | Kaynak kitap ve ders notları |
7 | Kavimler göçü ve Batı Hunları | Kaynak kitap ve ders notları |
8 | Diğer Hun Boyları, Akhunlar, Avrupa Hunları | Kaynak kitap ve ders notları |
9 | Ara sınav | Kaynak kitap ve ders notları |
10 | İslam öncesi Türklerde devlet düşüncesi ve yönetimi | Kaynak kitap ve ders notları |
11 | İslam öncesi Türklerde Sosyal ve ekonomik yaşam | Kaynak kitap ve ders notları |
12 | İslam öncesi Türklerde ordu | Kaynak kitap ve ders notları |
13 | İslam öncesi Türklerde din ve sanat | Kaynak kitap ve ders notları |
14 | İslam öncesi Türklerde bilim ve edebiyat | Kaynak kitap ve ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihine Giriş İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü Türk Tarihinin Ana Hatları Bahaeddin Ögel, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | X | |||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | X | |||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam Öncesi Türk Tarihi’nin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
2 | Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir. | |||||||||||||||
3 | İslam Öncesi Türk Tarihi’nin bu günümüzde varlığını sürdüren bütün Türk halklarının ortak geçmişi olduğunu bilir. | |||||||||||||||
4 | İslam Öncesi Türk Tarihi ve kültürünün etkilerinin günümüze kadar sürdüğünü, dolayısıyla tarihin süreklilik arz ettiğini, tarihin tekerrür etmediğini ancak olmuş bitmiş bir şey değil, halen olmakta olduğunu kavrar. | |||||||||||||||
5 | İslam Öncesi Türk Tarihini oluşturan topluluklar ile günümüz Türk halkları arasındaki ortak davranışların, folklorun, dini inançların-ritüellerin, aile hayatlarının, hukuk ve adalet anlayışının bilincinde olur. | |||||||||||||||
6 | İslam Öncesi Türk Tarihi’nin insanlığın ortak tarihine ve mirasına katkılarını bilir. | |||||||||||||||
7 | İçinde bulunduğu toplumun bir takım değerlerinin ve tepkilerinin tarihi temellere dayandığını kavrar. | |||||||||||||||
8 | Kültürün dine bağlı olan ve olmayan yönlerindeki farklılaşmayı değerlendirir. | |||||||||||||||
9 | Türk devletlerinin niteliklerini belirler. | |||||||||||||||
10 | Kültürel değişim ve gelişimi kavrar. | |||||||||||||||
11 | Tarihi süreç içinde Türk kültürünün gelişimini kavrar. | |||||||||||||||
12 | Türkiye ve diğer Türk devlet ve toplulukları arasındaki kültürel benzerlikleri fark eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 2 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 70 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |