Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okullarda Rehberlik EBB 403 7 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

-Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele

-İnsan İlişkileri ve İletişim

-Kariyer Planlama ve Geliştirme

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet MAKAS

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Okullarda yürütülen rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili yeterli donanıma sahip olma.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, rehberliğin ortaya çıkması ve gelişimi, psikolojik danışma ve rehberlikte hizmet türleri, eğitsel rehberlik, mesleki rehberlik, kişisel rehberlik ve psikolojik danışma, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, özel eğitime psikolojik danışma ve rehberlik.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Dünyada ve Türkiye’de rehberliğin tarihsel gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Rehberliği türlerine göre sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Okullarda yapılan doğrudan öğrenciye yönelik ve dolaylı PDR hizmetlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Eğitsel rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 Mesleki gelişim kuramlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
8 Mesleki gelişim sürecini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
9 Kişisel rehberlik hizmetlerinin öğretim basamaklarına göre değişen yönlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
10 Bireyi tanıma tekniklerini sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
11 Özel eğitim hizmetlerinde psikolojik danışmanların görev ve sorumluluklarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
12 Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitim Sürecinde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Başlıca Hizmet Türleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Gelişimsel Rehberlik ve Psikolojik Danışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Eğitsel Rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Akademik ve Kariyer Gelişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 İş Birliği ve Konsültasyon Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara Sınav
9 Öğrenciyi Tanıma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Bireyi Tanıma Teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Kapsamlı Okul Psikolojik Danışma Programları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Özel Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Mesleki Etik ve Yasal Konular Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Okul Psikolojik Danışmanlığın Bugünü ve Yarını Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Owen, K. (2015). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
Doğan, E. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (5.Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık
Arı, Korkmaz, E. (2015). İlk ve Ortaöğretim Okullarında Rehberlik ve Danışmanlık Uygulamalı Yaklaşım. Eğitim Yayınevi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır.
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar.
2 Dünyada ve Türkiye’de rehberliğin tarihsel gelişimini açıklar.
3 Rehberliği türlerine göre sınıflandırır.
4 Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder.
5 Okullarda yapılan doğrudan öğrenciye yönelik ve dolaylı PDR hizmetlerini bilir.
6 Eğitsel rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar.
7 Mesleki gelişim kuramlarını bilir.
8 Mesleki gelişim sürecini açıklar.
9 Kişisel rehberlik hizmetlerinin öğretim basamaklarına göre değişen yönlerini kavrar.
10 Bireyi tanıma tekniklerini sınıflandırır.
11 Özel eğitim hizmetlerinde psikolojik danışmanların görev ve sorumluluklarını bilir.
12 Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,36
Dersin AKTS Kredisi 3