Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Felsefesi | EBB 106 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KARATAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KARATAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Filiz Bacaksız |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğretmen adaylarının felsefe ile ilgili temel kavramları, eğitim felsefesinin içeriği ve bağlamını, felsefi bakış açısının eğitime yansımalarını kavrayabilmelerine yönelik bilişsel ve duyuşsal yeterlikler kazandırmak bu dersin temel amacıdır. |
Dersin İçeriği | Felsefenin temel konuları ve sorun alanları, temel felsefi akımlar ve eğitim, eğitim felsefesi akımları, Doğu, İslam ve Batı filozoflarının eğitim görüşleri, insan doğası ve eğitim, Siyasi ve ekonomik ideolojiler ve eğitim, Türk eğitim felsefesinin temelleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Felsefenin temel kavramlarını açıklayabilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Eğitimi etkileyen felsefi akımları açıklayabilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Eğitim felsefesi akımlarının (İlerlemecilik, daimicilik, esasicilik, yeniden kurmacılık) eğitimle ilişkisini yorumlayabilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini tanıyabilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Var olan eğitim sorunlarına eleştirel bir yaklaşım geliştirebilme. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Temel felsefi akımlardan etkilenen eğitim sistemlerinin amaçları ve işleyişlerini değerlendirebilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Felsefenin tanımı ve felsefenin içeriği-Felsefenin alanları Epistemoloji | İlgili Kaynak |
2 | Ontoloji-Aksiyoloji -Mantık | İlgili Kaynak |
3 | Eğitimin tanımı-Felsefe ve eğitim arasındaki ilişki-Felsefenin eğitime katkıları | İlgili Kaynak |
4 | Eğitimin diğer sistemlerle ilişkisi(toplumsal-ekonomik-politik-siyasi-kültürel) | İlgili Kaynak |
5 | Felsefi akımlar (idealizm, realizm) | İlgili Kaynak |
6 | Felsefi akımlar (natüralizm, ampirizm, rasyonalizm) | İlgili Kaynak |
7 | Felsefi akımlar (pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) | İlgili Kaynak |
8 | Ara Sınav | İlgili Kaynak |
9 | Eğitim Felsefeleri (İlerlemecilik, Daimicilik) | İlgili Kaynak |
10 | Eğitim Felsefeleri (Esasicilik, Yeniden Kurmacılık) | İlgili Kaynak |
11 | Doğu, İslam ve Batı filozoflarının eğitim görüşleri-1 | İlgili Kaynak |
12 | Doğu, İslam ve Batı filozoflarının eğitim görüşleri-2 | İlgili Kaynak |
13 | İdeoloji ve eğitim | İlgili Kaynak |
14 | Türk eğitim felsefesinin temelleri | İlgili Kaynak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derse ait dokümanlar ve ders notları SABİS akademik bilgi sistemi üzerinden paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | Alkan, C. (1983). Eğitim felsefesi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Cevizci, A. (2018). Eğitim felsefesi. İstanbul: Say Çüçen, A. Kadir (2007). Felsefeye giriş. Bursa: Asa Güçlü, M. (2021). Eğitim Felsefesi. Ankara: PegemA. Sönmez, V. (2008). Eğitim felsefesi. Ankara: Anı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Felsefenin temel kavramlarını açıklayabilme. | |||||||||||||||
2 | Eğitimi etkileyen felsefi akımları açıklayabilme. | |||||||||||||||
3 | Eğitim felsefesi akımlarının (İlerlemecilik, daimicilik, esasicilik, yeniden kurmacılık) eğitimle ilişkisini yorumlayabilme. | |||||||||||||||
4 | Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini tanıyabilme. | |||||||||||||||
5 | Var olan eğitim sorunlarına eleştirel bir yaklaşım geliştirebilme. | |||||||||||||||
6 | Temel felsefi akımlardan etkilenen eğitim sistemlerinin amaçları ve işleyişlerini değerlendirebilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |