Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi FBE 008 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER
Dersi Verenler Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarına eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özelliklerini ve alternatif değerlendirme yöntemlerini fen sınıflarında nasıl kullanacaklarını öğretmektir

Dersin İçeriği

Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı Sınavlar, Kısa Cevaplı Sınavlar, Doğru-Yanlış Tipi Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Eşleştirmeli Testler, Sözlü Yoklamalar; Öğrenciyi Çok Yönlü Tanımaya Dönük Araçlar: Gözlem, Görüşme, Performans Değerlendirme, Öğrenci Ürün Dosyası, Araştırma Kâğıtları, Araştırma Projeleri, Akran Değerlendirmesi, Öz Değerlendirme, Tutum Ölçekleri; Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesinde Dikkat Edilecek Hususlar; Öğrenme Çıktılarının Değerlendirilmesi ve Not Verme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sınıf içi değerlendirmeyi etkileyen faktörleri açıklar Anlatım, Problem Çözme, Boşluk Doldurma Testleri,
2 Eğitim yaklaşımlarına göre öğrenmelerin nasıl ve hangi araçlarla değerlendirileceğini açıklar. Problem Çözme, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Sınıf içi değerlendirmede son eğilimleri tartışır Gösterip Yaptırma, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Kazanımların değerlendirmesinde hangi araç ve soru tiplerinin kullanılacağını açıklar Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
5 Nitelikli sınıf içi değerlendirmenin taşıması gereken özellikleri açıklar Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğretimde Değerlendirmenin Rolü
2 Sınıf İçi Değerlendirmeyi Etkileyen Önemli Faktörler
3 21.Yüzyıl Bilgi, Beceri ve Özellikleri
4 Bilişsel Öğrenme Kuramlarında Değerlendirme Uygulamaları
5 Öğretimsel Karar Verme ve Değerlendirme
6 Sınıf İçi Değerlendirmenin Bileşenleri
7 Sınıf İçi Değerlendirmede Son Eğilimler
8 Standartlar ve Bilişsel Öğrenme Amaçları
9 Ara sınav
10 Kazanımlar
11 Yenilenmiş (Gözden Geçirilmiş) Bloom’un Taksonomisi
12 Nitelikli Sınıf İçi Değerlendirme
13 Biçimlendirici Durum Belirleme
14 Etkili Geri Bildirim Verme
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Sınıf İçi Değerlendirme: Etkili Ölçütlere Dayalı Etkili bir Öğretim için İlke ve uygulamalar, Eğitim Kitabevi Yayınları.

2. Okullarda Ölçme ve Değerlendirme Öğretmen El Kitabı, Pegem Yayıncılık.

3.  Bahar, M, Nartgün,Z.,  Durmuş, S., Bıçak , B.,(2015). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. Pegem Akademi, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar.
2 Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar
3 Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir.
5 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. X
7 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
8 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir.
9 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar
10 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. X
11 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir.
12 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir.
13 Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir.
14 Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir.
15 Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder.
16 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
17 Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
18 Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
1 Sınıf içi değerlendirmeyi etkileyen faktörleri açıklar 3 3 1
2 Eğitim yaklaşımlarına göre öğrenmelerin nasıl ve hangi araçlarla değerlendirileceğini açıklar. 3 1
3 Sınıf içi değerlendirmede son eğilimleri tartışır 4 3
4 Kazanımların değerlendirmesinde hangi araç ve soru tiplerinin kullanılacağını açıklar 2 1
5 Nitelikli sınıf içi değerlendirmenin taşıması gereken özellikleri açıklar 4 4 3 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 3 7 21
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4