Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Bilgisi Öğretiminde Kavram Yanılgıları | FBE 003 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fen öğretiminde yaygın olan temel fen kavramları ile ilişkili yanılgıları tanıtmak, bunları tespit etme ve giderme yollarını anlatmak. |
Dersin İçeriği | Fen öğretiminde anlamlı öğrenme ve yapılandırmacılık kuramı, bilişsel öğrenme ve kavram öğrenimi; fen öğretiminde temel kavramlar ve kavram yanılgıları; kavram öğretiminde kullanılabilecek öğrenme ve öğretme yaklaşımları, kavram haritaları, kavramsal karikatürler, analojiler, kavramsal değişim metinleri; fen öğretiminde kavramsal öğrenme sürecinin değerlendirilmesi; fen öğretiminde kavram yanılgılarının nedenleri ve çözüm önerileri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kavram yanılgısının ne olduğunu anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Temel fen kavramları ile ilgili yanılgıları keşfeder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kavram yanılgılarının nasıl tespit edileceğini kavrar. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Kavram yanılgılarının nasıl giderileceğini anlar. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
5 | Kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi için etkinlikler hazırlar. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
6 | Kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi için uygulamalar yapar. | Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fen öğretiminde anlamlı öğrenme ve yapılandırmacılık kuramı | 1. ve 2 nolu kaynakların okunması |
2 | Bilişsel gelişim ve kavram öğrenimi | 6 ve 7 nolu kitapların okunması |
3 | Fen öğretiminde temel kavramlar ve kavram yanılgıları | 1, 2, 4 ve 6 nolu kitapların okunması |
4 | Kavram yanılgılarının nedenleri | 2 ve 6 nolu kitapların okunması |
5 | Kavram yanılgılarının tespitinde kullanılan teknikler | 1 ve 2 nolu kitapların okunması |
6 | Kavram yanılgılarının tespitinde kullanılan teknikler | 1 ve 2 nolu kitapların okunması |
7 | Kavram yanılgılarının tespitinde kullanılan tekniklerin uygulanması | Etkinlik örneklerinin hazırlanması |
8 | Kavram yanılgılarının giderilmesinde kullanılan teknikler | 1 ve 2 nolu kitapların okunması |
9 | Kavram yanılgılarının giderilmesinde kullanılan teknikler | 1 ve 2 nolu kitapların okunması |
10 | Kavram yanılgılarının giderilmesi için örnek uygulamalar | etkinlik örneklerinin hazırlanması |
11 | Kavram yanılgılarının giderilmesi için örnek uygulamalar | Etkinlik örneklerinin hazırlanması |
12 | Fen öğretiminde kavramsal öğrenme sürecinin değerlendirilmesi | 1, 2 ve 4 nolu kaynaklar |
13 | Kavramsal öğrenme sürecinin değerlendirilmesi örnek uygulamalar | Etkinlik örneklerinin hazırlanması |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | ||||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | ||||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X | |||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | ||||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kavram yanılgısının ne olduğunu anlar. | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | |||||||||||
2 | Temel fen kavramları ile ilgili yanılgıları keşfeder. | 5 | 5 | 4 | 4 | ||||||||||||||
3 | Kavram yanılgılarının nasıl tespit edileceğini kavrar. | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | |||||||||||||
4 | Kavram yanılgılarının nasıl giderileceğini anlar. | ||||||||||||||||||
5 | Kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi için etkinlikler hazırlar. | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||||||
6 | Kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi için uygulamalar yapar. | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
2. Ödev | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 4 | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |