Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Öğretimi II FBE 302 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fen öğretimi ilgili öğrenme-öğretme stratejileri, yöntem ve tekniklerin fetkili biçimde kullanımını ve uygulamalarını öğretmen adaylarına kazandırmaktır.  

Dersin İçeriği

Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğretim stratejisi, yöntem, teknik, materyal ve uygulamaları; (bilimsel süreç, düşünme, yaşam, mühendislik ve tasarım becerileri: önemi ve gelişimi, araştırma ve sorgulamaya dayalı öğretim stratejisi, argümantasyon, kavram karikatürleri, tahmin et-gözle-açıkla, öğrenme döngüsü (5E ve 7E); probleme dayalı öğretim yöntemi, proje tabanlı öğretim yöntemi, örnek olaya dayalı öğretim yöntemi, rol oynama, drama; fen öğretiminde bağlam (yaşam) temelli öğrenme vb.); öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması; Fen Bilimleri Öğretmeni Yeterliklerinin incelenmesi, fen öğretiminde güncel öğretim yaklaşımları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğretim stratejisi, yöntem, teknikleri kullanarak ders planlar Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğretim stratejisi, yöntem, teknik,leri kullanarak uygulama yapar Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fen öğretiminde güncel öğretim yaklaşımları, fen eğitimindeki yeri ve uygulama örnekleri 1-2-3-4-6
2 Fen eğitiminde bilimsel süreç, düşünme, yaşam, mühendislik ve tasarım becerileri: önemi ve gelişimi 1-2-3-4-6
3 Argümantasyon, kavram karikatürleri, tahmin et-gözle-açıkla ve fen eğitimindeki yeri ve uygulama örnekleri 1-2-3-4-6
4 Öğrenme döngüleri (5E, 6E ve 7E) ve uygulamaları 1-2-3-4-6
5 Probleme dayalı öğretim yöntemi ve proje tabanlı öğretim yöntemi 1-2-3-4-6
6 Fen öğretiminde bağlam (yaşam) temelli öğrenme 1-2-3-4-6
7 Örnek olaya dayalı öğretim yöntemi, rol oynama, drama, yaratıcı drama 1-5
8 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması 1-5
9 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması 1-5
10 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması 1-5
11 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması 1-5
12 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması 1-5
13 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması 1-5
14 Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması 1-5
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Çepni, S. . (2006). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.

2. Ayas ve diğerleri (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.

3. Bahar ve diğerleri (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.

4. Demirel, Ö.(2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. PegemA Yayıncılık, Ankara..

5. Keleş, Ö. (2014). Uygulamalı Etkinliklerle Fen Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. PegemA Yayıncılık, Ankara.

6. Martin, D. J. (1997) Elementary Science Methods: A Constructivist Approach. NY: Delmar Publishers

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar X
3 Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. X
5 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. X
7 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
8 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. X
9 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar X
10 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. X
11 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. X
12 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. X
13 Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. X
14 Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. X
15 Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. X
16 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
17 Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
18 Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
1 Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğretim stratejisi, yöntem, teknikleri kullanarak ders planlar 5 5 5 5 5 5 5
2 Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğretim stratejisi, yöntem, teknik,leri kullanarak uygulama yapar 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 15 15
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 32 32
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6