Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları | FBE 207 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fen eğitimindeki temel ve güncel yaklaşımları öğrenmek |
Dersin İçeriği | Fen Bilimleri Eğitiminde Yapılandırmacı Öğrenme Kuramı, Çoklu Zeka Kuramı, Aktif Öğrenme, İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi, Proje Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Düşünme Becerileri (Çıkarsama, Sınıflama, Eşleştirme, Yakınsak, Iraksak, Pratik, Argümantasyon), Üst Bilişsel Düşünme Becerileri (Yaratıcı, Eleştirel, Metabiliş, Yansıtıcı, Analitik), Laboratuvar ve Deney Yöntemi, Beyin Temelli Öğrenme |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğretme hakkında temel bilgi ve becerileri kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Öğrenme yaklaşımlarının kuramsal altyapılarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Fen öğretiminde kullanılan öğretme ve öğrenme yaklaşımlarını bilir. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Öğretme ve öğrenme yaklaşımlarına uygun etkinlikler geliştirir. | Problem Çözme, | |
5 | Sınıf içi etkinliklerle öğrenilen yaklaşım uygulanır. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fen Bilgisi Öğretim programını tanıtma | 1,2 |
2 | Öğrenme nedir? İnsan nasıl öğrenir? Öğrenme ile ilgili kuramlar | 1,2 |
3 | Fen Bilimlerinin konusu, ilkeleri ve fen öğretiminin amaçları | 1,2 |
4 | Yapılandırmacı Öğrenme Kuramı | 1,2 |
5 | 5 E modeli ve örnek uygulamaları | 1,2 |
6 | Çoklu Zeka Kuramı | 1,2 |
7 | İşbirlikli Öğrenme Yöntemi | 1,2 |
8 | Çoklu Zeka ve İş Birlikçi Öğrenme Yöntemi ile ilgili uygulamalar | 1,2 |
9 | Ara sınav | |
10 | Proje Tabanlı Öğrenme | 1,2 |
11 | Problem Çözme Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi | 1,2 |
12 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Düşünme Becerileri (Çıkarsama, Sınıflama, Eşleştirme, Yakınsak, Iraksak, Pratik, Argümantasyon), Üst Bilişsel Düşünme Becerileri (Yaratıcı, Eleştirel, Metabiliş, Yansıtıcı, Analitik) | 1,2 |
13 | Laboratuvar ve Deney Yöntemi | 1,2 |
14 | Beyin Temelli Öğrenme Yöntemi | 1,2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Keleş, Ö. (2014). Uygulamalı Etkinliklerle Fen Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Pegem Akademi Yayınları, Ankara. 2. Akçay, B. (2017). Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Öğretme ve Öğrenme Yaklaşımları, , Pegem Akademi Yayınları, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X | |||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | X | |||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | X | |||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | X | |||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | X | |||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğretme hakkında temel bilgi ve becerileri kazanır. | ||||||||||||||||||
2 | Öğrenme yaklaşımlarının kuramsal altyapılarını bilir. | ||||||||||||||||||
3 | Fen öğretiminde kullanılan öğretme ve öğrenme yaklaşımlarını bilir. | ||||||||||||||||||
4 | Öğretme ve öğrenme yaklaşımlarına uygun etkinlikler geliştirir. | ||||||||||||||||||
5 | Sınıf içi etkinliklerle öğrenilen yaklaşım uygulanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 8 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |