Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizik II | FBE 102 | 2 | 2 + 2 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | ARŞ. GÖR. M. EMİN MISIR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Fiziksel olayların anlama. Temel fizik kavramları ve temel fizik yasalarının öğrenilmesi. Elektrik ve manyetizma bilgileri ve yasalarının öğrenilmesi. Fiziksel olayları laboratuvarda deney olarak düşünme. Bir deney planlayıp yapabilme. Deneyleri analiz etme.
|
Dersin İçeriği | Yük ve korunumu, elektriklenme, yalıtkanlar ve iletkenler, Coulomb yasası, kesikli ve sürekli yüklerin elektrik alanları; Gauss yasası; durgun yük potansiyel enerjisi (kesikli ve sürekli yüklerde potansiyel, potansiyel farkı, dielektrikler, sığaçlarda bağlanma ve enerji); doğru akım (akım, güç kaynakları, emk, dirençler, enerji ve güç, doğru akım devreleri, ölçme araçlarının yapısı, elektrik kullanımı ve güvenlik); manyetik kuvvet ve alan (akım geçen iletkenler ve hareketli yüklerle manyetik alan etkileşmesi, Biot-Savart yasası; Hall olayı, maddenin manyetik özellikleri; Elektromanyetik indüksiyon (Faraday yasası, Lenz yasası, özindüksiyon, manyetik alan enerjisi, AC üreteçleri, elektrik motorları, transformatörler, ısı ve sıcaklık, maddenin ısısal özellikleri (öz ısı, ısısal iletkenlik, ısıl genleşme), termodinamik yasaları, tersinir ve tersinmez olaylar, verim ve entropi) ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elektrostatiğin gelişimini tanımlar. | Anlatım, | |
2 | Elektrik yükü ve özelliklerini tartışır. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Elektriksel kuvveti ile kütle çekim kuvvetini yorumlar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Elektrik akımı, Ohm kanunu ve dirençleri yorumlar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Basit elektrik devrelerini analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Elektrik ve manyetizma konularını analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Elektrik ve manyetizma yasaları ile ilgili temel kavramları öğrenir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Elektrik deneyleri için laboratuvar aletlerini kullanmasını öğrenir | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders hakkında genel bilgiler ve giriş. Dönem deneyler hakkında bilgi verilmesi | |
2 | Elektrik Yükleri. Bu derste kullanılacak cihazların tanıtılması ve dikkat edilecek hususlar. Grupların oluşturulması | |
3 | Elektroskop, Elektrostatik | |
4 | Coulomb Kanunu, Elektrostatik | |
5 | Potansiyel, Piller, Direnç Okuma | |
6 | Sığa ve Kondansatörler, Direnç Okuma | |
7 | Elektrik Akımı, Dirençler, Elektroskop | |
8 | Elektrik devreleri, Elektroskop | |
9 | Arasınav | |
10 | Kirchoff yasaları, Özdirenç tayini | |
11 | Manyetik Alanlar, Özdirenç tayini | |
12 | Faraday Kanunu, Elektrik devreleri deneyi | |
13 | Alternatif Devreler, Elektrik devreleri | |
14 | Transformatörler, Telafi deneyleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Genel Fizik 2 Klâsik Elektrik ve Manyetizma Teorisine Giriş Editör(ler) : Mehmet Fatih Taşar Metin Orbay Yazar(lar) : Telhat Özdoğan, Sedat Gümüş, Hakan Şevki Ayvacı, Feda Öner, Salih Değirmenci, Mustafa Yılmazlar, Pervin Ünlü, Yasin Ünsal, İbrahim Karaca, Önder Kabadayı, Cem Cüneyt Ersanlı, Bünyamin Karabulut, Şebnem Kandil İngeç Yayınevi: Pegem Akademi Yayıncılık [2] Fizik ilkeleri 2; Frederick Bueche, David A. Jerde; Çeviri, Çeviri Editörü: Prof.Dr. Kemal Çolakoglu (Palme Yayıncılık) [3] Fen ve Mühendislik için fizik-2; Raymond A. Serway, Robert J. Beichner; Çeviri,Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoglu (Palme Yayıncılık) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | ||||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | ||||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | ||||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | ||||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Elektrostatiğin gelişimini tanımlar. | 5 | 4 | ||||||||||||||||
2 | Elektrik yükü ve özelliklerini tartışır. | 5 | |||||||||||||||||
3 | Elektriksel kuvveti ile kütle çekim kuvvetini yorumlar. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
4 | Elektrik akımı, Ohm kanunu ve dirençleri yorumlar. | 0 | 5 | ||||||||||||||||
5 | Basit elektrik devrelerini analiz eder. | 5 | 3 | 3 | |||||||||||||||
6 | Elektrik ve manyetizma konularını analiz eder. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
7 | Elektrik ve manyetizma yasaları ile ilgili temel kavramları öğrenir. | 4 | 5 | ||||||||||||||||
8 | Elektrik deneyleri için laboratuvar aletlerini kullanmasını öğrenir | 5 | 4 | 0 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Performans Görevi (Uygulama) | 5 | 2 | 10 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |