Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Okullarda Rehberlik | EBB 403 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | -Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele -İnsan İlişkileri ve İletişim -Kariyer Planlama ve Geliştirme |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet MAKAS Arş. Gör. Eda BİÇENER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Okullarda yürütülen rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili yeterli donanıma sahip olma. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, rehberliğin ortaya çıkması ve gelişimi, psikolojik danışma ve rehberlikte hizmet türleri, eğitsel rehberlik, mesleki rehberlik, kişisel rehberlik ve psikolojik danışma, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, özel eğitime psikolojik danışma ve rehberlik. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Dünyada ve Türkiye’de rehberliğin tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Rehberliği türlerine göre sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Okullarda yapılan doğrudan öğrenciye yönelik ve dolaylı PDR hizmetlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Eğitsel rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Mesleki gelişim kuramlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Mesleki gelişim sürecini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Kişisel rehberlik hizmetlerinin öğretim basamaklarına göre değişen yönlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Bireyi tanıma tekniklerini sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
11 | Özel eğitim hizmetlerinde psikolojik danışmanların görev ve sorumluluklarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
12 | Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitim Sürecinde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Başlıca Hizmet Türleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Gelişimsel Rehberlik ve Psikolojik Danışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Eğitsel Rehberlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Akademik ve Kariyer Gelişimi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | İş Birliği ve Konsültasyon | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Öğrenciyi Tanıma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Bireyi Tanıma Teknikleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Kapsamlı Okul Psikolojik Danışma Programları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Özel Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Mesleki Etik ve Yasal Konular | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Okul Psikolojik Danışmanlığın Bugünü ve Yarını | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Owen, K. (2015). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
Doğan, E. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (5.Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık
Arı, Korkmaz, E. (2015). İlk ve Ortaöğretim Okullarında Rehberlik ve Danışmanlık Uygulamalı Yaklaşım. Eğitim Yayınevi
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | ||||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | ||||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | ||||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | ||||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | ||||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | ||||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | ||||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | ||||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | ||||||||||||||||||
2 | Dünyada ve Türkiye’de rehberliğin tarihsel gelişimini açıklar. | ||||||||||||||||||
3 | Rehberliği türlerine göre sınıflandırır. | ||||||||||||||||||
4 | Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. | ||||||||||||||||||
5 | Okullarda yapılan doğrudan öğrenciye yönelik ve dolaylı PDR hizmetlerini bilir. | ||||||||||||||||||
6 | Eğitsel rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar. | ||||||||||||||||||
7 | Mesleki gelişim kuramlarını bilir. | ||||||||||||||||||
8 | Mesleki gelişim sürecini açıklar. | ||||||||||||||||||
9 | Kişisel rehberlik hizmetlerinin öğretim basamaklarına göre değişen yönlerini kavrar. | ||||||||||||||||||
10 | Bireyi tanıma tekniklerini sınıflandırır. | ||||||||||||||||||
11 | Özel eğitim hizmetlerinde psikolojik danışmanların görev ve sorumluluklarını bilir. | ||||||||||||||||||
12 | Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |