Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Felsefesi IME 402 8 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.  Gör. Kevser GÜNAY

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Matematiğin temellerini, yöntemlerini ve matematiğin doğasına ilişkin felsefeyi öğrenmek ve matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisini değerlendirmek

Dersin İçeriği

Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi; sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları; matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler, matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik; Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları; düzlükte ve boyut kavramı, matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism), yarı-deneyselciler ve Lakatos; matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi; matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematiğin ontolojisini ve epistemolojisini kavrar. Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar,
2 Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmalarını inceler. Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemleri öğrenir. Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar,
4 Matematik felsefesinde temel kuramları mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism) öğrenir. Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar, Çoktan Seçmeli Testler,
5 Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisini kurar. Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matematiğin ontolojisi Ders notlarının okunması
2 Matematiğin epistemolojisi Ders notlarının okunması
3 Sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları Ders notlarının okunması
4 Matematiğin temelleri Ders notlarının okunması
5 Matematiğin yöntemleri Ders notlarının okunması
6 Matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler Ders notlarının okunması
7 Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik Ders notlarının okunması
8 Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları Ders notlarının okunması
9 Ara Sınav Ders notlarının okunması
10 Düzlükte ve boyut kavramı Ders notlarının okunması
11 Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism) Ders notlarının okunması
12 Yarı-deneyselciler ve Lakatos Ders notlarının okunması
13 Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi Ders notlarının okunması
14 Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar Ders notlarının okunması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Matematik Felsefesi, Stephen F. Barker, İmge Kitabevi

Matematik Tarihi ve Felsefesi, Adnan Baki, Pegem Yayıncılık

Matematik Felsefesi, Bekir S.Gür, Kadim Yayınları

Matematiksel Düşünme, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. X
3 Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar. X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. X
5 Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
7 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. X
8 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar X
9 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. X
10 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. X
11 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir. X
12 Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir X
13 Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. X
14 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
15 Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
16 Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. X
17 Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Matematiğin ontolojisini ve epistemolojisini kavrar. 4 5 3 0 1 0 0 0 0 0 1 1 0 2 0 0 0
2 Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmalarını inceler. 4 5 3 1 3 0 0 0 0 0 1 1 0 2 0 0 0
3 Matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemleri öğrenir. 4 5 3 0 1 0 0 0 0 0 1 1 0 2 0 0 0
4 Matematik felsefesinde temel kuramları mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism) öğrenir. 4 5 3 0 1 0 0 0 0 0 1 1 0 1 0 0 0
5 Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisini kurar. 4 5 3 0 2 0 0 0 0 0 1 1 0 1 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3